Den omkomne mannen var anställd som radioloksoperatör på Green Cargo. Dödsolyckan skedde under ett växlingsarbete på en obevakad plankorsning utan bommar i utkanten av Smurfit Kappas fabriksområde. Anna Nilsson, ordförande för Seko på Green Cargo i Norrbotten, är kritisk till övergångar utan bommar.
– Växling är det mest riskfyllda vi gör och där är vi också mest oskyddade. Även fast vi kör sakta så är det andra entreprenörer som rör sig på området. Skulle vi få bestämma så skulle det vara väldigt enkelt. När tågen går så går inte lastbilarna eller truckarna eller traktorerna. Då finns ingen risk för kollision. Men att få igenom något sånt skulle vara omöjligt, säger hon till PT.
Seko har efter olyckan i Sandträsk där en bil kolliderade med ett tåg vid en obevakad övergång påpekat för Green Cargo att branschen måste gå samman och bland annat påverka Trafikverket för att få bort de obevakade plankorsningarna.
–Vi vill ha bommar vid alla övergångar. Även om hastigheten på ett industriområde ofta är reducerad ännu mer, vi kanske kör 10 kilometer i timmen, så är det tunga vagnar och lok vi hanterar, säger Anna Nilsson.
Dödsolyckan är den tredje på två år. Facket driver frågan och Green Cargo jobbar med att förbättra säkerheten – men det behöver göras mycket mer för att något liknande inte ska hända igen, menar Anna Nilsson.
– Man måste prioritera upp säkerheten. Vi kan inte tro att någon ska komma och jobba i tågbranschen med risken att man inte kommer från jobbet levande. Det är helt oacceptabelt. Men underhållet på järnväg är eftersatt och i slutändan finns det inte pengar. Då är frågan vad man väljer att prioritera och tyvärr är det inte alltid de här aspekterna, säger hon.
I januari 2018 omkom en lokförare i Bastuträsk när han föll av vagnen han stod på och för ett år sedan avled en bangårdsarbetare anställd av Green Cargos i Borlänge när han klämdes eller blev överkörd av ett lok eller en vagn under arbete på bangården.