Seglingen svårare utan fikonspråket
Ett skot kan bli en gaj och ett fall kan bli en lift. Hänger ni med?
Foto:
nätet. Internätet alltså. Tänkte därför i sommar att slippa jakten på uppkopplingar när krönikan skall levereras till redaktionen, en jakt som förvisso gett både en och annan trevlig bekantskap men minst lika ofta orsakat stressilska och huvudvärk. Testade manicken förra veckan och allt fungerade bra, nästan för bra för att vara sant. Ordningen återställdes därför i dag när själva data-djävla-maskinen pajade ihop. Vem blev förvånad? Inte jag.
Efter midsommarhelgen styrde jag Feelgood söderut till seglarmetropolen Jävre. Obs! ingen ironi i den meningen eftersom Piteå segelsällskap har både klubbstuga, bastu och brygga vid det gamla fyrbygget på Sandholmen. Vinden var växlande och jag trimmade om seglen hela tiden. Kom att tänka på Mannen i viken som nyligen köpte sig en trevlig liten dagseglare. Han tyckte det var många snören ombord och vad allt skulle vara bra för framgick inte så där på en gång. Grannen försökte hjälpa till.
Mannen: Dra i snöret där framme. Nä, inte det där. Äh fel igen, prova det andra som ligger till höger, nä ännu längre till höger. Nu drar du ju i det vänstra.
Grannen: Höger, för dig eller mig? Är inte det här ett skot förresten?
Mannen: HÄ JÄR E SNÖÖÖR!
Så där höll det på ett tag innan seglen kom på plats och Mannen i viken så småningom fick inviga sin nya båt. Glad och nöjd.
Jag tittar mig omkring på Feelgood och noterar den totala avsaknaden av snören ombord. Däremot finns det vid en snabb huvudräkning drygt 400 meter skot, fall, gajar, backstag, uthal, cunningham, suggor och andra trimlinor. Vart och ett med sitt speciella namn och funktion. Därtill skall läggas drygt 100 meter tågvirke för ankring och tilläggning. En halv kilometer "snören" ombord alltså så visst kan det vara praktiskt med rätt namn på rätt tamp. Skall man ytterligare krångla till det så kan vissa linor byta namn under resans gång. Ett skot kan bli en gaj och ett fall kan bli en lift. Hänger ni med? Syftet med alla dessa linor är dock det samma, att hålla seglen som driver båten i fin form och med så mycket kraft som möjligt riktad framåt. Eller för den delen, se till att man ligger tryggt om natten.
Visst kan man segla och ha det trevligt utan att känna till exakt var snörplinan sitter eller vad en preventergaj är. Men att förenkla allt för mycket och strunta helt i fikonspråket gör - märkligt nog - seglingen svårare. Tänk om vi skulle plocka bort alla vägskyltar. Skulle bilkörningen bli enklare då? Knappast. Eller förresten, i just Piteå gjorde det kanske ingen större skillnad ...
Ohoj!
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!