SCA-chefen: "Piteå ska inte drömma om gigafabriker"

SCA planerar för en mångmiljardinvestering på pappersbruket och sågen i Munksund. Det här är tänkt att säkra arbetstillfällen under en lång tid framåt. För att det ska kunna bli verklighet vill skogsbolaget att Piteå kommun investerar i hamnen på Haraholmen. "Det är vi och vår näring som är Piteås batterifabrik. Piteå ska inte drömma om gigafabriker", säger sågverkschefen Peter Nilsson.

Sågverkschefen Peter Nilsson och fabrikschefen Jens Rieglert  vill att Piteå kommun fortsätter att investera i hamnen. Annars kan den planerade mångmiljardinvesteringen vara hotad. (Arkivbild)

Sågverkschefen Peter Nilsson och fabrikschefen Jens Rieglert vill att Piteå kommun fortsätter att investera i hamnen. Annars kan den planerade mångmiljardinvesteringen vara hotad. (Arkivbild)

Foto: Jens Ökvist/Frilans

Piteå2024-02-27 19:00

Pappersbruket i Munksund använder hamnen på Haraholmen i nödfall. Sågen är däremot ytterst beroende av hamnens kapacitet.

– Vi hyr in oss på lagerplatser där och har en betydande del av vårt lager placerat där ute. Det går bilar varje dag mellan sågverket och Haraholmen. Våra färdiga paket lagrar vi i hamnen och sedan går de på en båt. Hamnen är jätteviktig för oss, säger sågverkschefen Peter Nilsson.

undefined
Sågverkschefen Peter Nilsson tycker inte att Piteå ska drömma om en gigafabrik.

För att SCA:s mångmiljardinvesteringar ska bli verklighet hänger vissa saker på utomstående faktorer. En viktig del är att kommunen satsar på hamnen.

– Vi vill peppa Piteå att fortsätta utveckla Haraholmen. Det är längesedan man gjorde stora investeringar kopplat till magasinkapacitet och en smart logistik. Det är ganska stora magasin ute där i dag, men det är inte anpassade för först in och först ut-tänket. Det blir ganska mycket truckhantering för att plocka fram varorna som ska på en viss båt, säger sågverkschefen Peter Nilsson, och fortsätter:

– Nu har vi en situation där det kommer in båtar samtidigt. Då kan det börja korka igen när man har allt i en stor låda i stället för att ha många smarta fack. Vi för en dialog med hamnledningen och kommunen. Vårt medskick är att tänk till för det här behövs. Alternativet är att fara någon annanstans, och det skulle vara sämre för Piteå. Vi för dialoger med Piteå kommun och andra intressenter så att det här blir bra för Piteå. Det här är en möjlighet för hela den här kommunen. 

undefined
Jens Rieglert vill inte att Pitsundsbron blir ett hinder för deras transporter.

För pappersbruket är elfrågan helt central om SCA ska mångmiljardinvestera i Piteå.

– Även om vi i dag producerar hälften av vårt elkraftsbehov så klarar vi oss inte utan extern elkraft. Det här är utanför vår kontroll, men där ställer vi ändå vissa krav och är tydliga med vad vi behöver så att vi inte fördärvar möjligheten att vara här i 100 år till, säger fabrikschefen Jens Rieglert.

Jens Rieglert menar dessutom att det inte får fattas "felaktiga beslut kopplat till Norrbotniabanan".

– För vår del skulle det kunna vara om till exempel bron över Pitsundet begränsar sjötransporterna för oss. Det skulle inte vara bra och då vi idag har en jättefin sjöväg som gör att transporterna av massaved är väldigt hållbar och effektiv.

Peter Nilsson fyller i:

– Alternativet hade varit att lossa på Haraholmen och ta på lastbil sista biten. Det får bara inte ske.

Han tycker att Piteå ska släppa tanken på en ny stor etablering till kommunen.

– Det är vi och vår näring som är Piteås batterifabrik. Piteå ska inte drömma om gigafabriker med en osäker utgång och enorma investeringar för kommunen. Vi ska vara väldigt stolta över det som redan finns och fortsätta utveckla det här. Vi har varit här länge, och det är ett bevis på att vi har gjort någonting bra. Det är bestående, hållbart och produkterna behövs för världen, säger Peter Nilsson, och fortsätter:

– Piteå har en lång tradition av industri. Vi har en stor förståelse från samhället att vi finns till, och det fungerar jättebra. Jag har jobbat på andra industrier där man har stora bekymmer med att det blir konflikter. Sedan finns det en god tillgång på bra medarbetare här och vi har skogen inpå knutarna, vilket inte är så dumt.

undefined
Hamnen är helt central för sågverkets logistik.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!