För en tid sedan fick anställda på SCA information om den pågående omorganisationen. Av presentationen framgick att personal kommer att få byta skift och arbetsområden. Vissa befattningar kommer att försvinna och andra tillkomma. En del personal kommer inte längre att vara anställda av SCA då de interna transporterna ska läggas ut på entreprenad.
Enligt den information som kommunicerats ska resurser omfördelas där antalet operatörer på nätter och helger ska reduceras medan de daggående operatörerna ska bli fler. Då det gäller truckförarna skriver SCA: "I samband med förhandlingarna har ett avsiktsbeslut fattats att utreda möjligheten att genomföra förändringar inom området för interna transporter. Avsikten är att förflytta transportarbetsuppgifter till entreprenör. Övertalighet går inte att utesluta när vi genomför förändringarna med att flytta ut transportarbetsuppgifterna."
– Många är besvikna över att företaget inte tagit tillvara den kunskap som finns hos operatörer och tjänstemän när man gör den här omorganisationen. Det har man gjort vid tidigare förändringar. Den här gången har vi blivit överkörda, säger en anställd som vill vara anonym.
Det som pågår har den senaste tiden gett upphov till oro och besvikelse bland personalen, något som bekräftas av Pappers ordförande Stefan Lundkvist.
– Många anställda känner inte igen sin arbetsgivares agerande i det här och är ledsna och besvikna. Vi har varit med om många omorganisationer men inte att det gått till på det här sättet. För egen del är det riktigt tufft då det påverkar en stor del av de 220 medlemmarna, säger han.
Om det blir övertalighet med varsel som följd återstår att se. Enligt Stefan Lundkvist är det lång tid kvar innan det finns en klar bild över hur det kommer att bli.
– Så här långt är förhandlingen på underhållssidan klar. Här har ingen behövt sluta. Någon har fått pension och totalt är vi sex färre, men det är inte ovanligt att det blir så vid en omorganisation. Det kommer att lösa sig med pensionsavgångar.
Förhandlingen om driften är igång och den väntas vara klar efter sommaren.
– Här finns truckförare som eventuellt ska byta arbetsgivare. Just den biten är den absolut jobbigaste för mina medlemmar. Hur det blir med det kan vi få vänta till i höst med att få veta, säger han och tillägger att man kommer att få räkna med att antalet anställda är färre när allt är klart.
En anställd som PT kommer i kontakt med berättar att det just nu finns många på företaget som mår dåligt av det som pågår och att en del börjat se sig om efter andra jobb.
– Det jobb man gör värderas inte som förr. Det är som att man inte längre ser på personalen som en resurs utan ser oss som kostnader. Förut var man så stolt över att jobba på SCA, det är man inte längre.
Den anställde beskriver hur företaget vill göra omotiverade omflyttningar av personal.
– Man vill till exempel flytta en operatör till ett annat kontrollrum och förstår inte konsekvenserna. Det är avancerat jobb som utförs som tar lång tid att lära och det kommer att påverka produktionen negativt.
Bland dem som jobbar med de interna transporterna finns kanske den största oron.
– De vet inte vem de ska jobba åt, de vet ju inte ens om de får jobba alls.