Kristina Nilsson, länsmusikchef på Norrbottensmusiken, har haft jämställdhet som hjärtefråga i många år. Under två års tid har hon fått medel från Statens musikverk för att arbeta med jämställdhetsfrågor inom musiken. Projektet inleddes med ett dialogseminarium med forskningsanknytning, för att med hjälp av undersökningar försöka se varför musikvärlden ser ut som den gör. Det visade sig vara ett problem i många led.
– Komplexiteten synliggjordes när vi försökte kartlägga orsakerna. Det handlar till stor del om att det i hög grad är män som står på scen. Och om att skolorna i många fall inte har någon medvetenhet om jämställdhetsfrågor, vare sig på gymnasienivå eller på de högre utbildningarna.
På gång
Seminarier, föreläsningar med kvinnliga förebilder och ett antal projekt där kvinnliga musiker lyfts fram är några av de aktiviteter som pågått med hjälp av jämställdhetsmedlen. Förra veckan fattades beslut om att tjugofem procent av verken för Norrbottens kammarorkester och Norrbotten NEO ska bestå av kvinnliga tonsättare, varje konsertprogram ska innehålla minst ett verk skrivet av en kvinna. Att lyfta fram Cecilia Persson, gästkompositör för Norrbotten big band under 2014, är ännu en del av projektet, då det finns alltför få kvinnor som leder eller verkar i storband.
– Vi kan inte bestämma över hur man ska arbeta på skolorna, men vi kan ta diskussionerna och se till att påverka i de delar vi kan.
Går i rätt riktning
Nilsson förklarar att mycket återstår att göra när det kommer till kvinnor inom musiken och att Norrbotten förmodligen ligger på ungefär samma nivå som övriga delar av landet, men hon tror att det kommer att fortsätta i rätt riktning.
– Jag var lite deppig vid den här tiden förra året, men sedan dess har det blivit en vändning. Den här våren känns väldigt lovande.
Kvinnliga organister
Studio Acusticum var en av 17 pilotgrupper som deltog i kommunens satsning i projektet Hållbar jämställdhet, som avslutades i augusti förra året. Som en del av projektet undersöktes könsfördelningen i kommunens olika sektorer, som fördes in i statistik och kommunen anordnade för pilotgrupperna utbildningstillfällen, föreläsningar och föredrag kring hur man praktiskt ska gå tillväga för att tänka mer jämställt.
– Projektet var värdefullt och vi har infört nya rutiner sedan dess. Nu räknar vi publiken på våra konserter, i antal, kön, ålder och så vidare. Vi försöker också att tänka jämställt när vi marknadsför till de målgrupper vi vill nå ut till och vilka som kommer hit och spelar, berättar Roger Norén, konserthuschef.
Sedan orgeln invigdes har Studio Acusticum tillsammans med bland annat Sparbanken Nord satsat på en konsertserie med ett antal världsledande kvinnliga organister, som även har hållit klasser på musikhögskolan i samband med sina besök.
– Det finns gott om kvinnliga företrädare för instrument, men de vanliga uppkörda nätverken har bestått av karlar. Därför är det här arbetet viktigt att synliggöra och släppa fram, säger Roger Norén.