Den 20 mars i år släpptes bomben – helt utan förvarning. ”Vår kundtjänst flyttas till Stockholm, 90 jobb försvinner från Piteå”, förkunnade företagsledningen.
– Det känns enormt surt med nedläggning av en väl fungerande inarbetad verksamhet. Samtidigt är väl Norrköping att gratulera, säger Charleene Pettersson, facklig Unionen-ordförande på Webhelp Nordic i Piteå, med högkvarter i gamla Åhlénshuset.
– Den här kallduschen är svår att smälta. Men lagt bud ligger och vi kommer nu att avsluta förhandlingarna med företaget denna vecka, säger Charleene Pettersson.
Chans att flytta med
Personalen har erbjudits möjlighet att följa med flyttlasset till huvudkontoret i Solna i Stockholm. Men det är oklart om någon nappat.
– Det här nämns som svepskäl av företaget för att hålla ryggen fri. I praktiken är det svårt att infria, skaffa bostad för den lönen, med så kort varsel, menar Jimi Marklund, som arbetat 13 år på Piteå-kontoret.
Många rotade
– Många är rotade här på orten, en del med hus, egna familjer och som sagt, det är inte det enklaste att hitta boende i Stockholm, konstaterar Charleene Pettersson.
– Enligt min bedömning hade företaget kunnat behålla uppdraget och därmed jobben i Piteå. Själva hävdar de ju motsatsen, säger hon.
Salt i såren
Som extra salt i såren sjösätter nu Webhelp Nordic en nyetablering i Norrköping som väntas skapa 300 jobb varav 60 redan i år. Nästa månad startar rekryteringen.
– Det är verkligen magstarkt och inte utan att man känner sig förbannad, säger Jimi Marklund.
– Allt snack om företagets behov av att ligga närmare kunderna klingar falskt. Här uppe finns trogna lojala medarbetare, mindre personalomsättning, lägre löne- och hyreskostnader. Med det förda resonemanget skulle inga företag kunna verka här, säger Jimi Marklund.
Hemlig uppdragsgivare
I Norrköping är nyetableringen knuten till en ännu hemlig uppdragsgivare.
– Vi visste ingenting om detta när flyttbeskedet kom i mars, säger Charleene Pettersson.
Vill ligga nära
– Ur ett Piteåperspektiv känns utvecklingen säkert trist. Men vi har hela tiden varit tydliga med att våra uppdragsgivare gärna vill ha sin kundservice nära och där ligger både Stockholm och Norrköping bra till. Att besluten skulle beröras av bidrag eller stöd det är inte sant, säger Terje Andreassen, vd.
För Piteås del gäller nu successiv avveckling som ska vara fullt ut genomförd senast vid årsskiftet.