Piteå kommun slår på stort och satsar 28 miljoner kronor på att erbjuda alla elever på Strömbackaskolan varsin bärbar dator till hösten, men både anhöriga och personal reagerade när en grupp elever på gymnasiesärskolans individuella program ställdes utanför.
"Är inte alla människor lika mycket värda" var en fråga som lyftes av personalen som absolut ansåg att deras elever skulle kunna ha nytta av (kanske inte en bärbar dator) men exempelvis en ipad eller smartboard i undervisningen.
Men bara två av de tolv eleverna på de individuella programmen skulle (i ett första skede) få en Ipad. Sedan handlade det om en individuell bedömning.
När PT pratar med Klas Lund, rektor på gymnasiesärskolan, under måndagen ger han ett besked.
– De elever som går på nationella programmen kommer få bärbara datorer. Men däremot de elever som går på individuella program, de har så svåra grava utvecklingsstörningar och funktionshinder, att de klarar inte av datorer helt enkelt. Utan där pratar vi om att de elever som har förmågan, de kommer att få ipads istället.
Det blir någon slags bedömning?
– Ja, på det individuella programmet måste vi göra en bedömning. Vi vill ju att så många elever som möjligt ska få ta del av det här, men dom måste kunna använda det helt enkelt.
Kan du förstå att det finns en kritik mot att de här eleverna bli utan den här tekniksatsningen?
– Nog kan jag förstå att man tycker att "alla ska ha allt" , men samtidigt om man inte kan tillgodogöra sig det så...delvis är jag nog ganska oförstående i det här fallet. Det handlar ju inte om att vi inte vill satsa på de här eleverna, utan det handlar om att de inte kan tillgodogöra sig tekniken.
Men när PT träffar personalen på plats på gymnasiesärskolan på tisdagsförmiddagen upplevde de att de fått ett annat besked på morgonen, nämligen att samtliga tolv elever som berörs nu ska få varsin Ipad.
– Att de skulle få varsin bärbar dator var aldrig aktuellt, men däremot väckte vi frågan hur de hade tänkt att satsa på den här gruppen, säger en av lärarna.
Eleverna på gymnasiesärskolans individuella program bedöms vara i förskoleåldern, men i dag används också Ipads på förskolan.
– Den är ett jättebra hjälpmedel, säger lärarna.
När PT söker upp rektorn Klas Lund på hans kontor vill han inte svara på några frågor muntligt. Han skriver sedan i ett mail till PT att syftet med ipads är att förbättra elevresultaten, några beslut kring hur många elever som kommer att få tillgång till hjälpmedlet är dock inte taget.
När det gäller två av eleverna har man dock direkt konstaterat att de kan få en bättre inlärning med en ipad – nu ska man se över samliga elever.
"Efter samtal med lärare i morse så är det nog troligt att de flesta av ”våra” elever (kanske alla) kan få en förbättrad inlärning med Ipad. Hur det blir kommer vi att besluta om när jag har haft fördjupade samtal med mina lärare. Om vi bedömer att samtliga elever kan få en förbättrad inlärning med detta hjälpmedel så kommer också samtliga att tilldelas en ipad under studietiden" skriver Klas Lund till PT.