Skolinspektionen skriver inledningsvis i sin rapport om grundsärskolan i Piteå att "måluppfyllelsen är hög och att samtliga elever vid grundsärskolan som önskar betyg har godkända betyg i alla ämnen, samt att alla elever i träningsskolan efter sina förutsättningar når kunskapskraven inom samtliga ämnesområden".
Vidare konstaterar man att eleverna överlag trivs och känner sig trygga i sin skola. Tummen upp och frid och fröjd, kan man tycka, men skolinspektionen är inte nöjd.
Bristande underlag
Dels handlar det om de utredningar som görs innan man fattar beslut om mottagande i grundsärskolan, dels om det utvecklingsarbete som görs. När en kommun fattar beslut om att skriva in en elev i särskolan, ska beslutet föregås av en omfattande utredning som omfattar en pedagogisk, psykologisk, medicinsk och social bedömning, samt att samråd sker med elevens vårdnadshavare.
Detta för att undvika att barn felaktigt placeras i särskolan, något som inträffat i exempelvis Älvsbyn där en elev var inskriven i särskolan i flera år innan föräldrarna lyckades få kommunen att ändra sitt beslut.
Och skolinspektionens granskning har visat att beslut ibland fattats med bristande underlag och kräver att kommunen ska rätta till bristerna.
Ingen felplacerad
Piteå kommun har uppgett att ingen elev blivit felaktigt placerad i särskolan, men vidgått att beslut ibland fattats enligt de gamla reglerna där vissa delar av utredningen saknas, framför allt gäller det den sociala bedömningen. Skolinspektionen kräver nu att utredningarna kompletteras och att nya beslut om mottagande i särskolan tas.
När det sedan gäller utvecklingsarbetet i särskolan, riktar skolinspektionen samma kritik mot både grund- och gymnasiesärskolan, nämligen att huvudmannen – det vill säga Piteå kommun – inte tillräckligt aktivt följer upp resultaten i utbildningen och dokumenterar dem/använder dem för att utvecka verksamheten ytterligare. Något som skolinspektionen nu kräver.