Videon är inte längre tillgänglig
För att kompetensen inom kommunens resursskolor skulle komma fler tillgodo beslutade barn- och utbildningsnämnden att ta bort sju platser på Tallbacka/Mellangård och flytta personal till ett mobilt samspelsteam som erbjuder stöd till elever, lärare och föräldrar.
– Vi blir inkopplade om det är oroligt i klasserna. Vi stöttar elever, handleder pedagoger och pratar med föräldrar. Vi gör allt som lärarna inte hinner med, säger pedagogen Anders Lindkvist.
"Positivt gensvar"
Samspelsteamet ligger under elevhälsan och består av fyra personer i två team. Anders Lindkvist, Karin Efverström och Rikard Hällgren har lång erfarenhet av struliga smågrupper i resursskolan medan Monica Sköld har kompetens från större klasser i Luleå.
Verksamheten har varit igång ett år och tillsammans har teamet utfört 38 uppdrag och besökt samtliga grundskolor i Piteå kommun.
– Vi har träffat hundratals ungdomar ute i skolorna. Vi har fått väldigt positivt gensvar från lärare och rektorer om att det blivit bättre stämning i klasserna, säger Anders Lindkvist.
Mycket elevtid
När teamet blir inkallade till en orolig klass pratar de med lärarna och observerar några lektioner. Därefter sätter sig pedagogerna ned och pratar med varje elev i minst en timme.
– Vi avsätter 40 timmar till att prata med elever. Vi lägger ihop ett pussel och kan definiera problem som en lärare aldrig har tid att göra. Sedan presenterar vi resultatet för gruppen som kan arbeta med att förbättra stämningen i klassen, säger Anders Lindkvist.
Bättre stämning
Innan samspelsteamet besöker klassen får eleverna gradera stämningen i skolan på en tiogradig skala. I genomsnitt har miljön förbättrats med tre steg när arbetet betygsatts efteråt.
– Eleverna ser en stor skillnad. Det känns som att vi har lyckats, säger Rikard Hällgren.
Samspelsteamet är ett komplement till skolans egna resurser och ska inte fungera som några elevassistenter eller specialpedagoger. Däremot kan teamet upptäcka barn som är i behov av ökat stöd och särskild undervisning.
– Vi vet hur man jobbar på resursskola och känner igen barnen som är i behov av det, säger Anders Lindkvist.
Resursskolan behövs
Det nya teamet skapades på bekostnad av resursskolan och även om pedagogerna är nöjd med sin verksamhet tycker de att neddragningen av särskild undervisning är tråkig.
– Det bästa vore om vi kunde behålla alla elevplatserna i resursskolorna och ändå lägga till ett mobilt team som kan stötta, säger Rikard Hällgren.
Karin Efverström och Anders Lindkvist håller med.
– Många uppskattar det vi gör men självklart behövs det också platser på resursskolan, säger Karin Efverström.