I Arvidsjaur finns fortfarande möjligheten att beställa en taxi på kvällarna. Växeln håller öppet till 22 på vardagar och under helgen finns bilar tillgängliga dygnet runt. Men det är ingen lönsam affär, i själva verket går Taxi Arvidsjaur back när det kommer till privatresor.
- Det är väldigt lugnt, speciellt under sommaren, så varje helg blir det en sådan förlust att det smäller om det, säger Christer Mattsson Lundmark.
Ett av skälen till att servicen fortfarande finns handlar om avtalet som innebär att Taxi Arvidsjaur kör sjukresor på nätterna.
- Om jag tar i är det kanske tio resor med privatperson under en helgkväll och då är det alltid bemanning med minst tre bilar. En fredag kan vi ha noll körningar.
Slår hårt under sommaren
Taxibolagen har ingen skyldighet att erbjuda servicen med taxikörningar till privatperson men Christer Mattsson Lundmark vill inte behöva sluta köra.
- Det slår hårt på somrarna och det är då man funderar som mest, men man försöker bita ihop. Jag vill verkligen själv att det ska finnas kvar eftersom jag tycker taxi är en del av samhällsstrukturen, säger han.
Det är de samhällsbetalda körningarna som ger taxibolagen pengar. I Arjeplog finns det i nuläget ingen möjlighet för privatpersoner att åka med Arjeplogs taxi under helger och nätter. Då är det nämligen stängt.
- Underlaget är för litet, det finns ingen möjlighet för oss att köra. Jag tycker det är jättesynd, vi strävar alltid efter en viss service men det går inte, säger Billy Wiklund, vd för Arjeplog Taxi.
Enligt honom har antalet privatresor minskat och han tror att minskningen kommer att fortsätta.
- Jag tror inte det blir ett större behov i alla fall, samhället är inte på väg åt det hållet, säger han.
Inte roligt
Christer Mattsson Lundmark har upplevt samma minskning - och det har gått fort.
- För bara fyra-fem år sedan hade vi fem bilar varje helg som hade jobb så det har skett en stor förändring. Vintertid är det så pass mycket annat så det håller igång verksamheten, men nu är det inte roligt, säger han.
Pite Taxi är ett större bolag som inte har problem i samma utsträckning, de erbjuder fortfarande körningar dygnet runt.
Men även de har valt att agera när trenden pekar neråt.
- Vi har dragit ner antalet bilar under natten på vardagar, vi har löst det på så sätt att vi har en bil som är nattjour som bara kommer ut ifall det behövs, säger Anders Lundgren, vd för Pite Taxi.
"Inbyggt med service"
För Pite Taxi finns det fortfarande lönsamhet i privatresor men de är medvetna om att det kan komma att ändras.
- Det skulle kännas jättetrist att behöva dra ner på körningarna eftersom det är inbyggt i ryggmärgen för taxichaufförer att ha en viss service. Jag förstår att det måste ha varit mycket vånda för de mindre orterna att behöva minska tillgängligheten, men för oss är det inte aktuellt i nuläget, säger Anders Lundgren.