Samarbete kring jämlikhet i idrotten

Den riksomfattande organisationen Fairpay har valt att samarbeta med designbyrån Helikopter brand design som kommunikationspartner.

Isabelle Widmark, ordförande stiftelsen Fairpay och Mats Långström,  Helikopter brand design

Isabelle Widmark, ordförande stiftelsen Fairpay och Mats Långström, Helikopter brand design

Foto: Mikael Sundkvist

PITEÅ2018-09-20 15:45

Fairpay brinner för jämställd sponsring och kvinnors möjligheter att idrotta med samma ekonomiska förutsättningar som män.

Idrotten är fortfarande långt ifrån jämställd. 80 procent av alla sponsorpengar går till männen trots att antalet kvinnliga utövare är hela 46 procent. Idag får män inom idrotten årligen 2,9 miljarder kronor mer än kvinnor från sponsorer. I den allsvenska fotbollen tjänar männen över 100 000 kronor i månaden, medan kvinnorna tjänar en tiondel, dvs runt 10 000 kronor.

–  Ett hedersuppdrag. Vi kommer att stödja Fairpay i deras egen kommunikation, men också hjälpa de företag och organisationer Fairpay certifierar att kommunicera inkluderande och jämställt, säger Mats Långström, vd på Helikopter.

Samarbetsavtalet mellan Fairpay och Helikopter brand design undertecknades på torsdagen när stiftelsens ordförande Isabelle Widmark var på plats i Piteå för att föreläsa om varför jämställd sponsring ökar värden för både idrott, företag och samhälle.

Helikopter har tidigare engagerat sig i frågan, bland annat som en av initiativtagarna till Lagkamrat tillsammans med allsvenska topplaget Piteå IF Dam.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!