Samarbete ger kreativ utbildning

Luleå tekniska universitet startar till hösten en kurs i kreativ dokumentär i Piteå. Tanken är att den ska lyfta redan aktiva dokumentärfilmare. - Det här stärker skolans kompetens, säger Lars Hallberg, avdelningschef vid Medier och upplevelseproduktion.

Jenny Sjunnesson och Lars Hallberg är ansvariga för den nya kursen kreativ dokumentärfilmsproduktion som startar till hösten i Piteå.

Jenny Sjunnesson och Lars Hallberg är ansvariga för den nya kursen kreativ dokumentärfilmsproduktion som startar till hösten i Piteå.

Foto: Andreas Göransson

PITEÅ2009-03-16 06:00
Syftet är att ge studenterna mer kunskap och fördjupning inom kreativ dokumentärfilm. De kommer även få professionell hjälp att utveckla sina idéer. Kursen är ett samarbete med Filmpool nord.
- Vi har planerat kursen tillsammans, säger Lars Hallberg. Det har ringt massor med intresserade, både studenter och etablerade.
Studenterna kommer få undervisning av olika gästlärare på nordisk nivå. Lars Hallberg berättar att det finns kunskap inom olika nischer och att det skapar en bra bredd. Kursen går på halvfart, vilket innebär att man träffas en fredag och en lördag i månaden.
- Det kan jämföras med ett halvtidsjobb och går att kombinera med andra projekt eller jobb.
Det finns cirka tolv platser och de som söker kursen bör ha förkunskaper inom inom tv-produktion och journalistik
Utvecklingspotential
Innehållet varvas mellan produktion och teori, kursdeltagarna kommer bland annat att besöka filmfestivalen Tempus. Jenny Sjunnesson, kursansvarig, menar att fördjupningen inom dokumentärfilm lever ett magert liv. På skolan finns redan kompetens inom journalistik och tv-produktion.
- Det kommer att finnas ett större behov av dokumentärfilmare, säger Lars Hallberg.
Enligt Jenny Sjunnesson är marknaden för dokumentärfilm inte mättad.
- Nej, jag tror inte det, det behövs nya berättare.
De tror att kursen kommer lyfta skolans studenter genom att vara i huset, att det blir en kreativ mötesplats.
- Jag hoppas att den kommer finnas kvar till 2100, säger Lars Hallberg och skrattar. Ämnet har utvecklingspotential, det finns många nischer.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om