Att saltlösningen som läckt ut från tankbilen skulle vara anledningen till den svåra bilolyckan där en sportbil körde av vägen, voltade och fattade eld går inte säga. Det kan möjligen en eventuell polisutredning av olyckan bringa klarhet i.
Lång sträcka
Däremot är det klart att Havsbadsvägen, från utfarten vid BDX och till Koler, via E4, på långa sträckor blev såphala sedan saltlösning läckt ut på vägbanan i norrgående riktning.
Privatpersoner som åkte över Pitsundsbron den aktuella dagen, strax innan olyckan, har hört av sig till PT och förklarat att även bron var väldigt hal.
Det finns uppgifter på att lastbilschaufförer uppmärksammade och rapporterade in till BDX vad som hänt och uppmanade företaget att omgående vidta åtgärder. Något som vanligtvis går till så att man sandar vägbanan.
Vidtog åtgärder
– Jag har semester och vet egentligen inte mer än vad jag läst i tidningen och vad som framkommit när jag talat med vår personal, säger Jan Isaksson, platschef vid BDX i Piteå.
Isaksson bekräftar emellertid incidenten, men hänvisar istället till Peab som har driftunderhåll på grusvägar i bland annat Koler- och Sikforsområdet.
Mats Berg har under denna vecka haft hand om driftjouren vid Peab i Piteå. Han bekräftar att saltlösning läckt ut från en tankbil på Havsbadsvägen, men även på E4 i norrgående riktning från Pitsund och längs Arvidsjaurvägen.
Berg berättar att åtgärder vidtogs i samma stund som de fick vetskap om saltläckaget.
– Vi spolade sträckorna, det handlar om flera mil, berättar han.
Friktionsprov
En del anser att sandning av vägsträckorna hade varit bättre.
– Det är bara en tillfällig lösning. Sanden blåser dessutom fort bort. Spolning ansåg vi var ett bättre alternativ, säger Magnus Berg.
Därefter genomfördes ett antal så kallade friktionsprov.
– Vi gjorde flera bromstester. Både vid utfarten från BDX, vid utfarten mot E4 syd, vid avfarten från E4 i Bergsviken samt ytterligare några punkter, säger Magnus Berg.
Enligt honom höll sig samtliga bromsprov inom de gränsvärden som krävs.