Den enda väg som Trafikverket aktivt saltar i Piteå älvdal, är E4. I område Piteå, som även inkluderar Älvsbyn, sköter Svevia snöröjningen på Trafikverkets vägar. Det är enligt entreprenörerna själva bara där som man huvudsakligen använder salt som halkbekämpning. Utöver E4 finns det två andra vägar där salt kan sättas in vid särskilda förhållandena.
– E4 saltas hela tiden. Men det saltas också på Timmerleden och väg 374 mot Älvsbyn. Men det är bara vid speciella tillfällen, på hösten när det precis börjat frysa på eller när det varit underkylt regn. Annars sandar vi där också. Man kan däremot bli lite lurad av Timmerleden, för där följer det med lite salt från bilarna som kör på E4, säger Dan Gustavsson, Svevia, område Piteå.
Anledningen till att E4 inte sandas är att sand försvinner efter cirka 300 fordon, vilket inte skulle fungera på en högtrafikerad väg som E4.
Vägar saltas för att hållas isfria. Med salt kan snö och is hållas smält ända ner till -18 grader med rätt blandning. Det är dock ett gissel för många och kan till och med vara riktigt farligt. Saltet kan förvärra rostangrepp på bilar, försvåra sikten för föraren och lockar ut vilt på vägarna som slickar i sig av vägsaltet. Det är ett problem för både bilister och renskötare.
– Renarna är som tokiga i allt som är salt, de kommer hela tiden att leta upp det som är salt. Det finns ingenting att äta på asfalten så renarna skulle inte stå där om det inte vore för vägsaltet, säger Jakob Nygård, renskötare från Sirge sameby.
Enligt Sametinget så dör omkring 2 000 renar varje år i trafiken, och de allra flesta viltolyckor med renar sker också på vintern. Hur stor andel av dessa renar som dör på grund av vägsaltet behövs det däremot mer forskning på för att kunna dra några slutsatser av.
Jakob Nygård menar att viltstängslet är en livräddare för deras renar som har sitt vinterbete i Piteå och Luleå. Hans renar ska passera E4 och då kommer det alltid att ske olyckor, men att stängslet räddar många.
– Man kommer aldrig komma till noll. Men det blir inte så mycket påkört just tack vare stängslet. Nackdelen är att renarna inte kommer ut igen om de ändå tar sig igenom, men E4 och vägsalt utan stängslet hade varit hemskt, säger Jakob Nygård.
Vintersäsongen 2016/2017 skedde 23 olyckor med ren efter E4 i Norrbotten. 7 renolyckor på väg 374, 9 på riksväg 95, 4 på riksväg 94 och 45 efter E45. Detta enligt statistik från Nationella viltolycksrådet.
Även om E4 är den enda vägen i Piteå älvdal där man primärt saltar bort halkan så är det snudd på omöjligt att helt undvika vägsalt även i Norrbotten.
– Vi använder saltblandad sand för att det inte ska bli tjäle i den under vintern. Skulle man använda osaltad sand så skulle den inte gå att hantera om man inte förvarar den inomhus i ett varmlager, och det är det ingen som skulle vilja betala för, för det skulle bli väldigt dyrt, säger Per Lampainen, Svevia, område Arjeplog.
Hur mycket salt finns i sanden?
– Det är en väldigt liten andel. Det rör sig om ungefär två till tre procent, säger Per Lampainen.
Nygårds upplevelse är att beroende på blandningen så lockas renarna även av den saltade sanden.
– Jag tror många använder runt 10 procent salt, och det reagerar renarna också på. Var man än använder salt så kommer det att märkas av. Man hade ju hoppats på att det funnits alternativ som är likvärdiga och som inte renarna tycker om, säger Jakob Nygård.