De senaste tre åren har organisationen Swedish Lapland erhållit 152 miljoner kronor i EU-medel för att utveckla turismen i Norrbotten, Skellefteå och Sorsele. 12 miljoner har gått till Destination Piteå som nu använt en del av pengarna till att ta fram det Stina Eriksson, affärs och produktutvecklare, och Helene B. Röckner, ordförande för Destination Piteå, beskriver som en manual, tänkt att sätta i händerna på utländska resebyråer. Tanken är att kittla marknaden för att locka fler utlandsresenärer.
– Något vi inte varit så bra på, säger Helene B. Röckner, som pekar på att upplevelseföretagen har inte varit på tårna för att attrahera utländska turister.
Piteå har levt i en slags trygghet att "norrmännen kommer ju", men det krävs mer för att turistnäringen ska växa, menar Stina Eriksson och Helene B.Röckner.
De pekar på att det finns ett tillväxtintresse hos upplevelseföretagen, men förmågan har inte riktigt funnits att komma till skott. Nu lägger dock Destination Piteå krut på att öka den besöksnäring som omsätter en halv miljard kronor per år och där målet är att fördubbla omsättningen till år 2020.
Under vårvintern har Stina Eriksson arbetat aktivt med att ta fram den säljmanual som är skriven på engelska där 26 företag beskriver sitt utbud. Bland företagen finns Stormyrbergets lantgård, Hansi Gelters Guide natura, Furunäsets hotell, Pite havsbad, Heta hyttan, Bishop Arms, Piteå kusthotell, och Sikfors camping.
– Vi kommer i första hand nu att rikta oss mot Stor-Britannien, säger Stina Eriksson, som pekar på att det är en viktig målgrupp, liksom tyskar.
– Där kommer vi att ta fram en ny manual på tyska, den kommer efter julen 2016, säger Destination Piteås affärs och produktutvecklare.
Hon och Helene B. Röckner berättar att upplevelseföretagarna går också igenom en specialsydd utbildning kring hur man lockar utländska besök.
– Vi har haft två tillfällen, i december och i mars där vi tagit emot tio företagare per tillfälle. Det tredje och sista mötet blir i höst, säger Stina Eriksson.
Hon har också besökt en fotbollsmässa i Baltimore i USA för att lyssna in vad föräldrar och tränare som kommer till sommarens Summer Games vill göra när inte ungarna spelar fotboll.
Beskedet blev att de vill uppleva midnattsol, skärgård och stadsvandringar.
– . Därför har vi ordnat så att under lördagen kommer vi att arrangera en skärgårdstur med havsbadets isbrytare med räkmacka på menyn och det blir också stadsvandringar, säger Helene B. Röckner.