Profile Nordic är verksamt inom den mer eller mindre snåriga försäljningsbranschen. Företaget lever på att ta fram unika produkter på administrationssidan - länge med ett mediokert resultat.
2008 gick man exempelvis 83 000 kronor minus och omsatte blygsamma 174 000 kronor. Men sedan hände någonting.
- Det är först under de senaste två-tre åren som vi har satsat helhjärtat. Våra kunder är allt ifrån hamburgerbarer till stora företagskoncerner och målet är att bli så stora som möjligt från Kiruna i norr till Sundsvall i söder, säger Tomas Josbrant, vd och ägare av företaget.
Mycket framgångsrikt
Profile Nordic demonstrerar sina produkter ute hos kunden, skriver eventuell order på plats och sedan skickas paketet ut från huvudkontoret i Piteå.
- Administration finns inom alla företag så det finns en stor marknad för våra produkter. Vi har smarta lösningar för det mesta inom förvaring och information som kortar ned tiden för all pappershantering. I snitt går det iväg ett 40-tal paket varje vecka, berättar Josbrant.
Den sista tiden har företaget satsat mycket på ergonomiska produkter och det har visat sig vara mycket framgångsrikt.
- Vi har anställt sjukgymnaster som gör arbetsplatsanalyser. Sedan kan vi presentera kompletta lösningar på eventuella problem och sälja produkten så att det funkar hela vägen, säger försäljningschefen Daniel Thorsén.
Exploderat
På kort tid har Profile Nordics omsättning exploderat och på ett drygt år har man gått från två till åtta anställda.
- Vi har säljare i Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland, Jämtland, Dalarna och i Gävle. Vi satsar mycket på personalen och försöker ge dem så stor trygghet som möjligt, säger Tomas Josbrant.
Produkterna som företaget säljer tillverkas oftast i Europa, men till viss del även i Asien.
- Kvalitén är högre i Europa och det enda som egentligen är bättre i Asien är priset. Vi köper fabrikstid för tillverkning av våra produkter och just nu är intresset stort för artiklar med reklamtryck, säger
Daniel Thorsén.
Kort tid
Kundbesöken går ut på att sälja in sina smarta lösningar på väldigt kort tid.
- Vi demonstrerar fem - tio produkter per besök. Det gäller att hålla en kort presentation på omkring fem minuter så att kunden fattar medvärdet av saken vi säljer. Med sig ut har säljaren en produktväska med 80 - 100 artiklar i, berättar Thorsén.
Profile Nordics storsäljare är en profiltejp som används som komplement till häftklammer och gem.
- Den är dubbelhäftande och består av ett åldersbestående naturgummi. Profiltejpen är godkänd för arkivering och vi säljer 5 000 - 6 000 20-metersrefiller varje år, säger Tomas Josbrant.
Företaget har ingen katalog och ser försäljning via internet som hopplös.
- Vårt koncept bygger på att alla produkter måste demonstreras. Det är säljaren som är katalogen, säger Josbrant.