PT har tidigare berättat att Transportstyrelsen den 18 augusti återkallade Nextjets licens. Orsaken var mångmiljonförluster de senaste två åren och skulder till bland Arvidsjaurs flygplats. Enligt Transportstyrelsen finns det risk att Nextjet kommer på obestånd och därmed inte kan uppfylla sina åtaganden för den närmaste tolvmånadersperioden.
Nu berättar SVT Västerbotten att Nextjet trots att de inte har tillstånd att flyga efter den 17 november säljer flygbiljetter till kunder även efter detta datum utan att informera kunderna om bolagets situation. Något som har fått Konsumentverket att rikta kritik mot Nextjet.
Verket kräver att Nextjet senast den 20 september svarar på kritiken.
"Vi väntar på deras svar. Sedan får vi se vad vi vidtar för åtgärder, det beror på vad de svarar. Det skulle kunna bli ett föreläggande" säger Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket, till SVT Västerbotten.
Nextjet gick redan i augusti ut med ett pressmeddelande där man försäkrade att man tänker fortsätta flyga även efter den 17 november. Även det kritiseras eftersom det är Transportstyrelsen som beslutar om Nextjet får flyga då eller inte.
Nextjets ägare säger sig ha stärkt finanserna bland annat genom en nyemission på 42,5 miljoner kronor samt vidtagit ett åtgärdsprogram i syfte att sänka kostnaderna och öka intäkterna. Om det är tillräckligt för att blidka myndigheterna återstår att se, men Nextjet anser att de vidtagit de åtgärder som krävs för att återfå sin permanenta operativa licens.