Tanken är att all biltrafik som kommer via Norra ringen in mot centrum ska svänga höger vid rondellen intill LF Arena. Via Hembygdsvägen ska bilisterna ta sig till Sundsgatan. Problemet är bara, att Piteborna inte kör på det viset.
Istället kör de hela vägen ner till Olof Palmes gata där trafikintensiteten är hög på "arbetsrelaterad tid", det vill säga morgon och kväll samt vid lunchtid.
Ungefär hälften av bilisterna har fram till i dag sedan svängt vänster in på genvägen genom Nolia-/Arena-området, hälften har fortsatt förbi biblioteket, Christinaskolan och Norrmalmskolan.
Problemet med biltrafiken i Arena-området är dels att det blir en otrygg trafikmiljö för oskyddade trafikanter, dels att genomfartstrafiken genom Norrmalm också ökar.
Kommunens trafikansvariga har sedan tidigare försökt åtgärda den hårda trafiken genom Norrmalm genom att enkelrikta Nygatan och förbjuda infart från Kyrkbrogatan, men då har istället Malmgatan drabbats.
Genom att stänga Arena-området för fordonstrafik hoppas man inte bara på en säkrare trafikmiljö där, utan även att trafiken genom Norrmalm ska minska.
Ett annat problem lär dock uppstå, nämligen att trafiken förbi skolorna ökar.
– Jo, så blir det ju, men det är ändå bättre att Piteborna kör Olof Palmes gata som har bättre förutsättningar att klara trafiken, säger Kjell Norberg, trafikingenjör vid Piteå kommun.
Norberg konstaterar att trafikmätningar som gjorts på Noliagatan visat inte bara på en stor trafikmängd, utan också att så mycket som 79 procent av bilisterna kör för fort.
Och får man bort genomfartstrafiken via Arena-området, försvinner också trafikfaran vid korsningen Nygatan–Kyrkbrogatan, där det enligt Norberg ofta inträffar incidenter med cyklande och gående elever som ska antingen till Christina- eller till Strömbackaskolan.
Mona Johansson-Marklund, Christinaskolans rektor, har inga särskilda åsikter om trafiken, men konstaterar att Olof Palmes gata redan i dag är hårt trafikerad:
– Men vi har tack och lov varit förskonade från incidenter.
Vidare kan noteras, att det är just i Arena-området som antalet oskyddade trafikanter ökar. Redan nu i och med gående till fotbollshallen och Skoogs Arena samt att det om och när Christinaskolan byggs om är tänkt att skolgård och ingångar ska bli ner mot Nolia.