Säkrare räcken räddar fler liv

Dagens vajer- och stålräcken är rena dödsfällorna i samband med motorcykelolyckor. Bara under 2014 hade Sverige världens högsta andel dödade motorcyklister i räckesolyckor. Med slätare vägräcken skulle dödsstatistiken sänkas. Det hävdar Sveriges motorcyklister, SMC.

"Räcken utgör det vanligaste krockvåldet i en singelolycka med dödlig utgång på motorcykel", säger Anders Jonsson, ordförande för SMC i Norrbotten.

"Räcken utgör det vanligaste krockvåldet i en singelolycka med dödlig utgång på motorcykel", säger Anders Jonsson, ordförande för SMC i Norrbotten.

Foto: Robert Lundberg

PITEÅ2015-04-12 20:00

En ny MC-säsong står för dörren.

Här i norr brukar den återkommande Majrundan där uppemot 1 000 motorcyklister deltar, vara det definitiva startskottet.

Men i takt med att säsongen drar igång ökar olycksriskerna avsevärt.

Förändring

En stor anledning till att olyckor med motorcyklister har en allvarlig utgång är mitt- och sidoräcken. Det hävdar motorcyklisternas egen organisation, SMC.

– Det råder ingen som helst tvekan om det, säger Anders Jonsson Norrfjärden, ny ordförande för SMC Norrbotten.

– Räcken med längsgående balkar eller vajer, sliter sönder både motorcykel och förare.

Enligt hans och organisationens uppfattning måste något göras för att komma åt problematiken.

– Det måste vara en konstruktion med exempelvis tätliggande balk där inte kroppsdelar kan komma in mellan, säger Anders Jonsson.

Forskning från hela världen pekar i samma riktning - det säkraste räcket för motorcyklister är de som försetts med Motorcycle Protection System, MPS, som är ett skydd som gör att trafikanter inte kolliderar med, och fastnar i räckesstolparna.

Studier visar att släta räcken, som till exempel betongräcken, är betydligt bättre att krocka med än räcken med oskyddade räckesstolpar.

– Alla förstår ju vad det innebär när en arm, ben eller huvud i hög fart träffar dessa.

Den här skaderisken skulle, enligt Anders Jonsson definitivt kunna minskas.

Inget räcke bäst

Han får stöd för sin uppfattning i form av studier som säger att lösningen är slätare vägräcken. Det gäller både räcken vid sidan av och på vägen.

Sanningen är att det bästa räcket för en motorcyklist är inget räcke överhuvudtaget.

– Vi ska ha klart för oss att Sverige ligger i topp i Europa när det gäller dödsolyckor med motorcykel och vägräcken av olika typer.

Var femte dödsolycka är en sådan.

Som jämförelse pekar Jonsson på Spanien och Portugal som ligger lägst.

– De använder sig av helt andra konstruktioner och som enligt vad jag uppfattat ligger helt i linje med de direktiv som EU angett, säger han.

Samtidigt som SMC ropar efter en förändring är Anders Jonsson fullt medveten om att det även finns ekonomiska aspekter kopplat till en räckesförändring.

– Självklart, med det ska även vägas mot att liv och sjukvårdskostnader sparas, säger han.

Enligt hans uppfattning borde samtidigt kostnaderna för en förändring delas av flera parter.

– Jag vet att det även inom försäkringsbranschen har uttryckts intresse att komma tillrätta med problematiken, säger Anders Jonsson.

Att en förändring kommer att ske är han övertygad om. När, upplever han däremot är svårare att sia om

Sämsta alternativet

– På sikt måste något göras. Tidsmässigt är det realistiskt tro att det tar tio år att komma tillrätta med problemen. Men, det finns ju en Nollvision. Det här ingår i den, säger Jonsson.

De vanligaste räckestyperna i Sverige är vajerräcken, w-profilräcken och kohlswaräcken. Samtliga av dessa har just fristående stolpar. Allra sämst att krocka med är räcken med utstickande delar, vilka ger de allvarligaste personskadorna.

De vanligaste skadorna uppstår på ben, huvud, bröstkorg och bäcken.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!