I dag kommunicerar exempelvis lastbilsförare via ett analogt kommunikationssystem och mobiltelefoner.
– Men det analoga systemet som är säkert 40 år gammalt är på väg att fasas ut. Det ersätts nu succesivt av ett nytt digitalt system som ger bättre tillgänglighet och säkerhet för förarna, säger Ulric Långberg vid Sveriges åkeriföretag.
Systemet som består att ett nytt rikstäckande nät byggs ut av Orbigo AB. Bolaget bildades förra året och ägs av Telemäklarna i Piteå och Zodiac AB vilket PT redogjorde för den 22 december.
Då uppgav Telemäklarnas ägare Svante Blomqvist och Christer Öhman att flera parter var intresserade av att börja använda systemet och en första kund är Sveriges åkeriföretag där Ulric Långberg ser stora fördelar med digital kommunikation. BDX i Norrbotten, med 2000 anslutna bilar, väljer dock att avvakta.
– Detta är inte aktuellt för oss. Just nu fokuserar vi på ett nytt trafikledningssystem där vi lägger körordrar in en app i förarens mobiltelefon och nu ska vi provköra systemet, säger Jan Isaksson, marknadsområdeschef vid BDX i Piteå.
Han uppger att tills vidare kommer BDX att fortsätta köra med analog radiokommunikation.
Det rikstäckande nät som benämns "Orbigo - Riksnätet SÅ, bygger på sammankopplade basstationer som gör att användarna kan kommunicera var de än befinner sig. Under året byggs nätet ut där Orbigo bland annat kan montera antenner i Terracoms master.
– I dag använder exempelvis fjärrtrafiken mobiltelefoni. Nackdelen med det är att du måste veta telefonnumret till den du vill prata med medan Orbigos riksnät inte har den begränsningen. Det räcker med ett knapptryck så är du uppkopplad och kan kommunicera med flera samtidigt. Det blir aldrig, som nu, tyst i etern, säger Långberg.
Han pekar på att systemet också gör att ett åkeri vet exakt var en bil befinner sig och det går att utlösa överfallslarm. Det senare i ett läge där det inte är ovanligt att lastbilsförare utsatts för överfall och kapningar av last.
Ulric Långberg tror att potentialen för det digitala systemet är stor. Sveriges åkeriföretag har 10 000 anslutna åkerier, i landet finns cirka 60 000 bilar där nära hälften är bygg och anläggningsbilar. Ett åkeri, Turebergs i Sollentuna, har nappat på tekniken, men BDX i Norrbotten väljer alltså att passa än så länge.