Nu införs Viva verksamhetssystem för all baspersonal i äldreomsorgen i Piteå kommun. Det ska underlätta och säkerställa att personalen får all viktig dokumentation om den enskilda vårdtagaren på ett snabbt och säkert sätt och vårdtagaren ska därigenom få den vård den behöver.
Först hemtjänsten
Tidigare har sjuksköterskor, sjukgymnaster, arbetsterapeuter och arbetsledare använt sig av systemet, och baspersonalen har fört anteckningar på papper som arbetsledaren sedan har gått igenom och fört in. Nu är det dags för all övrig personal som jobbar inom Piteås äldreomsorg att utbildas och själva lägga in information. Första grupp att utbildas är hemtjänsten och i september blir det uppföljning. Till hösten är det dags för etapp två och då är det personalen inom vård- och omsorgsboenden som ska utbildas.
Översiktligt
I Viva blir alla utredningar som görs, beslut som fattas och beställningar som skickas översiktligt placerade och ska vara lätta att hitta för handläggaren. I systemet ska det enbart skrivas in fakta och inte innehålla personliga värderingar.
– Det är ett stort stöd för planeringen och ger bra information personalen emellan, säger Ewa Karlsson, verksamhetsutvecklare. Vi får allt samlat på ett ställe och får en mycket bättre helhetsbild.