Första etappen för att göra E4an trafiksäkrare är nästan klar. Sträckan Ladrike i Norrfjärden till Rosviks norra infart förses med mitträcken.
Etapp två
Etapp två är mer omfattande.
Först måste flera nya vägar byggas innan de stora ombyggnationerna kan ta fart efter E4an från Boviken fram till Ladrike, en sträcka på sex kilometer.
– Vi stänger flera anslutningar till E4an för att göra trafiksäkrare korsningar, säger Andreas Asplund, Trafikverket.
Nya enskilda vägar
Det är lantmäteriet som beslutar var det ska ligga och möte pågår med berörda fastighetsägare.
Det handlar om ungefär tio nya enskilda vägar som ska ägas av fastighetsägarna.
– Vi bygger och bekostar vägen men sedan tar vägsamfälligheter hand om driften och underhåll, säger Andreas Asplund.
Trafiksäkrare
Nya vägar behövs innan ombyggnationerna eftersom flera anslutningar till E4an kommer att stängas i samband med ombyggnationerna.
– Vi samlar upp vägar i trafiksäkrare korsningar än vad som finns idag. För att göra det måste vi hitta nya vägdragningar i samråd med fastighetsägarna. De måste ju kunna komma till sina fastigheter.
Två större offentliga möten har hållits dit flera hundra fastighetsägare blivit kallade.
Sköta vägar själva
Nu pågår möten och samtal med de direkt berörda fastighetsägarna.
Är alla nöjda?
– Klart det finns synpunkter i och med att de själva ska äga och sköta vägarna. Men vi försöker hitta bra lösningar som ska fungera för de flesta. De som får längre utfart till E4an är inte så nöjda, men det är svårt att tillfredsställa alla i så här stora projekt.
De hus som haft för höga bullernivåer har Trafikverket löst in, i samtycke med ägarna.
Trafikfarlig
I och med ombyggnationerna ska E4an mellan Boviken och Rosvik inte längre vara en av Sveriges trafikfarligaste vägar.
På en sträcka av sex kilometer blir det två planskilda korsningar, den första vid Bertnäs och den andra i Norrfjärden där E4an passerar Statoil.
– Det blir bro över E4an och ramper för av- och påfarter. En mycket säker korsningstyp som gör att man inte korsar körfält eller möter trafik.
Från den första plankorsningen blir det en ny allmän väg in till Kopparnäs på ungefär en kilometer.
– Eftersom vi stänger igen alla anslutningar som finns idag till E4an så bygger vi denna väg. Då kan de som bor här nyttja plankorsningen i Bertnäs.
Tunnel
Inne i Kopparnäs ska flera enskilda vägar byggas, det är dessa som måste vara klara och färdigt planerade innan ombyggnationerna tar fart.
En tunnel under vägen byggs vid den gamla bensinstationen i Kopparnäs.
Träbro
Mellan Kopparnäs och Norrfjärden är det tänkt att en träbro över Alterälven för gångare och cyklister ska göra överfarten säker.
Vid samåkningsparkeringen vid Statoil blir det också en tunnel under vägen.
– Det kommer att bli bättre säkerhet och bättre framkomlighet för trafiken.
Borgarudden
En fyrvägskorsning i Norrfjärden blir en liten rondell. Det är korsningen efter väg 573.
Även vägen till Borgarudden ändras. En ny allmän väg, en och en halv kilometer lång, startar vid plankorsningen vid Statoil, och går över Sandlaberget till Borgarudden. Den gamla vägen stängs.
– Vi räknar med att vara klara med allt 2016, säger Andreas Asplund, projektledare på Trafikverket.