Värdskap och hur det kommer sig att företag blir framgångsrika var teman vid ett välbesökt frukosmöte i Allhuset/Kaleido tidigt under fredagsmorgonen.
Företagare drack kaffe, minglade och bjöds på bitvis underhållande inlägg av komikern Åsa Ivarsdotter och näringslivschef David Sundström.
Hur blev ni framgångsrika, frågade Sundström Svalsons vd Maud Spencer.
– Genom att samarbeta med våra kunder och lyssna in deras behov. Ibland är kunderna långt borta utomlands där folk tänker annorlunda, men vi försöker förstå andra kulturer, sade Spencer, och tog Colombia, Japan och USA som exempel.
Lindbäck byggs vd Stefan Lindbäck tog upp styrkan med att företaget alltid varit familjeägt. Det har genomlevt familjära kriser, men det blev också problem när fastighetsbubblan sprack under 1990-talet.
– Vi har överlevt eftersom vi tänkt långsiktigt. Det är viktigt att man inte blåser upp ballongen för snabbt, svarade vd:n om varför Lindbäcks växt till det det är idag.
Han betonade vikten av att vara pragmatisk mot kunder om det uppstår fel.
– Hos oss gäller, fixa felen först, ordna ekonomin sedan, sade Lindbäck.
Han avslöjde att både Honda och Google besökt Öjebyfabriken.
– Man kan fundera varför de kommer till oss. Google fick beskedet, man kan inte googla på allt, sade Lindbäck.
Han pekade också på dilemmat att byggföretaget nog suger upp arbetskraft från kollegor i Piteå.
– Det är i och för sig inte roligt, men å andra sidan tvingas de skärpa sig i konkurrensen.
Nästa frukostmöte i Kaleido genomförs 9 september.