Som brukligt på El- och energiprogrammet vid Strömbackaskolan var det dags för rally på el- och solcellsdrivna bilar i slutet av terminen. Bilarna, tre stycken, har byggts av tre klasser. Förutsättningarna har varit exakt lika, aluminiumprofiler, cykeldäck, kugghjul och kedjor, ett 12-voltsbatteri samt en solcellsplatta.
Flest varv
– På det här sättet får eleverna lära sig elektromekanik, säger Björn Olofsson, en av lärarna på plats.
Nu var det inget vidare med sol så det blev mest körning med hjälp av batteri.
Varv på varv under en timme. Flest varv var det som gällde.
Mentorerna för de tre klasserna stod redo att hålla koll på antal varv.
Den bäst byggda bilen, som tydligen var segertippad, gick dåligt. Sakta, sakta gick den knappt runt banan. På testen på skolan dagen innan gick den som ett spjut.
Det blev till att dra den åt sidan, in i depån, för översyn. En felsökning tydde på sabotage.
– Aldrig har vi haft så kraftigt sabotage förr. Ibland klipps det nån kabel, säger Björn Olofsson som tillsammans med eleverna försökte få igång den saboterade bilen.
Brann
Det lyckades till slut, men hann ikapp de andra bilarna gjorde den aldrig. Trots att den bil som gick bäst började brinna. Kraftiga rökmoln visade sig vara en brunnen kabel. Ord som ”de blir straffade för sabotaget” hördes från eleverna.
I år kunde bilarna köra ovanligt många varv innan de dog. Nya batterier var orsaken. Under en timme hann vinnarbilen med drygt 80 varv.
Priset, en vandringspokal, mottogs under jubel.
Sedan återstod att plocka isär bilarna så att nästa årskurs får chansen att bygga en ny.