Så ska SM-veckan bli ett rekordarrangemang

Norr Media blir mediapartner för SM-veckan i Piteå. ”Det här samarbetet är helt avgörande för att vi ska kunna nå vårt mål – att slå besöksrekordet från 2016”, säger Per Lenndin, projektledare vid Piteå kommun.

Andreas Lind och Per Lenndin på Piteå kommun samt Sebastian Sandsten, ekonomichef och platschef på Norr Media, ser fram emot SM-veckan.

Andreas Lind och Per Lenndin på Piteå kommun samt Sebastian Sandsten, ekonomichef och platschef på Norr Media, ser fram emot SM-veckan.

Foto: Norr Media

Piteå2021-12-14 15:00

Nu närmar sig SM-veckan i Piteå 2022 med idrottstävlingar i världsklass där OS-deltagare och lokala stjärnor gör upp om att stå högst på prispallen. Totalt är det 17 idrotter som deltar, med allt ifrån skoter och rally till längdskidor, skidskytte, cykeltrial, armbrytning och bowling.

– SM-veckan är en möjlighet för svensk idrott att genomföra sina svenska mästerskap på ett och samma ställe. Dessutom får alla idrotter, även de mindre, möjlighet att synas i tv med sina tävlingar, säger Per Lenndin.

Samtidigt innebär veckan att Piteå hamnar i hela idrottssveriges blickfång med massor av besökare. En familjefest utlovas och redan nu jobbar man för fullt med siktet inställt på att slå tidigare publikrekord.

– I slutändan kommer det att vara upp emot 1 000 funktionärer engagerade och vi arbetar för att slå besöksantalet från 2016 med 8 000 sålda entrémössor och 25 000 besökare, säger Per Lenndin och fortsätter:

– Att vi har Norr Media som mediapartner är helt avgörande för om vi ska lyckas. Vi tror att vi kan nå betydligt fler besökare från närområdet Luleå, Boden, Älvsbyn och Skellefteå med hjälp av Norr Medias breda spridningsområde.

Arrangörerna förbereder sig samtidigt för att skapa ett tryggt arrangemang för alla, och i den processen har man tät kontakt med den lokala smittskyddsläkaren Anders Nystedt.

Sebastian Sandsten är ekonomichef samt platschef på mediepartnern Norr Media, och han menar att SM-veckan är viktig inte bara för de som är med och tävlar, utan också för regionen, besöksnäringen och den lokala handeln.

– Det känns fantastiskt kul att SM-veckan blir av och att den kommer att vara i just Piteå. Att vi får vara med och bidra som mediepartner känns givetvis extra kul. Sen är det ju väldigt kul att få möjlighet att uppleva och se så mycket olika idrotter live, säger han och fortsätter:

– För oss på Norr Media är det viktigt att vi är med i dessa sammanhang, vi vill vara med och stötta och bidra på det sätt vi är bra på. Bland annat kommer vi att producera två bilagor fullmatade med artiklar om SM-veckan, där det också finns möjlighet att marknadsföra sig. Dessutom kommer det finnas möjlighet att köpa SM-mössan i vår webbshop.

Andreas Lind, kommunchef i Piteå, menar att satsningen sätter Piteå på kartan som arrangemangsstad året om.

– Piteå är redan en etablerad arrangemangs- och besöksort sommartid. Tack vare SM-veckan 2022 och också satsningen från Pite Havsbad på Race of champion kommer vi nu på allvar att kunna bli en etablerad arrangemangsstad även vintertid, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!