Antalet dödade och skadade på fyrhjulingar har ökat markant på senare år och många av de skadade utgör barn.
– Det är en olycksbådande trend, inte minst när det gäller alla inblandade barn, säger Maria Wedin, trafiksäkerhetsexpert på Länsförsäkringar.
– Barn upp till fjorton år ska inte köra fyrhjulingar, de är varken lämpliga eller lämpade för detta, menar hon.
"Barnfyrhjulingar"
Trots att det krävs körkort för personbil eller förarbevis för fyrhjulingar så marknadsförs vissa modeller som ”barnfyrhjulingar” – trots motorstyrkor på upp till 90 cc, motsvarande lätt motorcykel.
Länsförsäkringar hänvisar till mängder av privata filmklipp på webben där till och med mycket små barn exponeras körande fyrhjulingar.
– Kom ihåg att ingen får köra fyrhjulingar utan förarbevis eller körkort utanför inhägnat område, säger Maria Wedin.
Lätt förledas
– Inte många föräldrar skulle tillåta sitt barn att köra en EU-moped eller lätt motorcykel. Men när små fyrhjulingar marknadsförs som ”barnfyrhjulingar” är det lätt att tro att det inte är så farligt, säger hon.
– Låt inte barnen köra ens om det kallas ”barnfyrhjulingar”. Ta reda på om det krävs körkort eller förarbevis och var fyrhjulingen får köras. Vi vill att fyrhjulingen används för det som fordonet är registrerat för och med rätt förare, säger Wedin.
Alkoholpåverkade
Länsförsäkringar vurmar även för två andra säkerhetsaspekter.
– Den ena handlar om att köra nykter, inte helt given för alla. 60 procent eller sex av tio förare var alkoholpåverkade när de omkom på sin fyrhjuling. I de flesta fall har fyrhjulingen vält och landat med föraren under sig.
– En annan prioriterad punkt rör uppmaningen att använda hjälm. Huvudskador resulterar i många dödsfall och stora lidanden och även om inte hjälmtvång är lagstiftat för fyrhjulingar är det givetvis angeläget, säger Maria Wedin.