Så ska mc-körning bli säkrare

Sveriges motorcyklister, SMC, har gått med i ett projekt som ska bidra till säkrare körning i samband med vägarbete.

Grus från stödremsor på vägar orsakar motorcykelolyckor varje år.

Grus från stödremsor på vägar orsakar motorcykelolyckor varje år.

Foto: Sveriges motorcyklister

PITEÅ2019-04-12 10:30

Vägarbeten leder till personskador bland vägarbetare och i ännu högre grad bland trafikanterna. Nu kan den som råkat ut för en mc- eller mopedolycka i samband med ett vägarbete bidra till att göra vägarna säkrare. I höstas startade ett projekt mellan entreprenörsföretagen och Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI. Syftet är att skapa en databas för olyckor och tillbud i samband med pågående och avslutade vägarbeten, något som saknas idag. Ofta saknas dokumentation av mc- och mopedolyckor som skett på mindre lagningsarbeten eller stödremsor som dras ut på vägen. Sveriges motorcyklister, SMC, går med i projektet för att öka trafiksäkerheten för alla som färdas på tvåhjulingar.

Grus på belagd väg som kommer från mindre lagningsarbeten som snabellagningar och förseglingar och grus från stödremsor leder till både tillbud och olyckor bland motorcyklar och mopeder. Ett annat problem är blödande och hal asfalt efter avslutade beläggningsarbeten som varje år leder till allvarliga olyckor varje år. Olyckor med personskador rapporteras in till Transportstyrelsens databas (Strada). Problemet är dock att de mindre olyckorna saknas, samtidigt som det är svårt att utläsa om olyckan skett i samband med ett vägarbete.

– SMC:s medverkan i projektet gör det möjligt för oss att få uppgifter som vi sannolikt aldrig skulle få in annars, säger Sonja Forward, forskare vid VTI.

SMC kommer att samla in uppgifter om olyckor och tillbud under 2019 från mc- och mopedförare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!