Så ska handeln ökas i Piteå

Fler uteserveringar, mer upplevelser, konstgjort fågelkvitter och hängande paraplyer. Förslagen var många och kreativiteten flödade när Sarah Bragée, uppdragsansvarig på Tyréns, presenterade en studie över hur handeln i Piteå kan utvecklas.

En studie över hur Piteås handel kan ökas presenterades på fredagen i Vardagsrummet.
?

En studie över hur Piteås handel kan ökas presenterades på fredagen i Vardagsrummet. ?

Foto: Ylva Forslund

PITEÅ2014-09-26 12:10

– 2016 vinner Piteå priset för Årets stadskärna. Man har nått de uppsatta målen med ökad handel och en levande stadskärna som har en unik känsla. Allt det här känns när man kommer till Piteå.

Så inledde Sarah Bragée, presentationen av den studie som Tyréns (konsultföretag inom samhällsbyggnad) tagit fram över hur handeln i Piteå kan utvecklas.

Enligt Sarah Bragée är scenariot ingen omöjlighet men det gäller att Piteå satsar på rätt saker och tar vara på de förutsättningar som finns.

Öka handeln

Studien som gjorts är en del i projektet Handelsutveckling Piteå 2014, där kommunen samverkar med Destination Piteå.

Träkronan, Allhuset och P-huset Stadsberget är tre större projekt som just nu planeras och pågår i Piteå. Där föreslår Tyréns att tydliga och välkomnande entréer byggs, något som också gäller för stadskärnan i stort, där man tycker att just detta saknas.

På Stadsberget finns förslag om att skapa upplevelser med koppling till handel.

– Till exempel ett museum med tillhörande butik. Där kan finnas en saluhall, lekland och barnpassning.

Fler fikaställen

Då det gäller externhandeln tycker Tyréns att Back City är rätt placerad och att samverkan med aktörerna i stadskärnan är bra. Man föreslår dock en tydligare koppling till stadskärnan med bland annat starkare skyltning.

Sarah Bragée lyfter fram att Storgatan är Piteås hjärta och att handelsfokus ska ligga här. Då det gäller stadskärnan finns det enligt Tyréns mycket att göra och att Aronsgatan borde piffas upp. Hon visar på exempel från andra städer. Ett är från den portugisiska staden Agueda där man sommartid hänger upp paraplyer över en gata, vilket erbjuder skugga, ger liv och färg åt staden och att detta har blivit en turistmagnet.

Bygg på själen

– Man kan med enkla medel få stor effekt. Skugga är kanske inte vad Piteå behöver, men liknande effekt kan man få med lampor, säger Sarah Bragée och tillägger att det i Piteås stadskärna finns utrymme för fler fikaställen, vilket tillför mycket till gatulivet.

På frågan vilken butikstyp som skulle kunna finnas i stadskärnan som inte finns, dröjer Sarah Bragée på svaret.

– Jag kan inte säga att något egentligen saknas. Jag skulle vilja säga att Piteå ska jobba på sin unika känsla. "Bygg på själen".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!