Så når Företagarna ut i mediabruset

Den här artikeln är betydligt mer värd än en annons. Det anser i alla fall Företagarnas vd Anna-Stina Nordmark Nilsson som pratade om värdet av att synas i media, opinionsbildning och makt i Vardagsrummet nyligen.

Anna-Stina Nordmark Nilsson, ordförande i Företagarna Sverige, pratade om värdet att synas i media i Vardagsrummet.

Anna-Stina Nordmark Nilsson, ordförande i Företagarna Sverige, pratade om värdet att synas i media i Vardagsrummet.

Foto: Gunnar Westergren

PITEÅ2009-02-24 06:00
"Så påverkar jag makthavarna" - det var rubriken på Anna-Stina Nordmark Nilssons föredrag.
- Vi gör ett kraftfullt jobb, säger Nordmark-Nilsson som menar att en av organisationens främsta styrkor är just det stora opinionsarbete man lägger ner både på lokal, regional, nationell och EU-nivå.
I Riksdagen har Företagarna exempelvis en samverkansgrupp där ledamöter från alla partier ingår, totalt 180 personer.
- Det gäller att få beslutsfattarna att förstå vad vi företagare behöver för att klara vår verksamhet, säger Anna-Stina Nordmark Nilsson som menar att detta är särskilt viktigt i den rådande finanskrisen.
4 900 klipp
För att nå ut med sitt budskap och synas så mycket man kan i media så presenterar Företagarna regelbundet egna undersökningar som exempelvis Småföretagarbarometern. Man medverkar i utredningar, betygsätter myndigheter och riksdagsmän och utser Årets företagarkommun.
Under 2008 förekom Företagarna i hela 4 900 olika "klipp" i media. I Norrbotten handlar det om 289 tillfällen, något som ger en fjärdeplats i landet och nästan sju miljoner i PR-värde.
- En artikel i en tidning är mycket mer värd än en annons, så är det. Det handlar om trovärdighet, säger Nordmark-Nilsson som inte håller med kritikerna som säger att Företagarna "bara gnäller" i media.
Snabba kast
Istället visar statistiken att organisationen mest håller sig neutral. En tredjedel av mediarapporteringen tar organisationen själv initiativ till. Nordmark-Nilsson räknar med att hon lägger ner hälften av sin arbetstid på att träffa beslutsfattare, ordna med debattartiklar och skicka ut pressmeddelanden och kalla till presskonferenser.
- Vad kör vi med i dag? frågar vi oss ofta varje dag. Det som gör oss framgångsrika är att vi är så snabba!
De tillfällen då Företagarna figurerat mycket i media under den senaste tiden har det mycket handlat om finanskris och lågkonjunktur. Men under året har det även skrivits en hel del om den lokala föreningsverksamheten, om Euron och osund konkurrens.
Företagarna är en rikstäckande organisation med lokala och regionala nätverk i över hela landet. Organisationen har cirka 55 000 direktanslutna företagare i 21 regioner och över 300 lokala föreningar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om