Stockholms län ligger i topp, och de som e-handlat uppger att de spenderat drygt 2 200 kronor under en genomsnittlig månad. Därefter följer Blekinge med knappt 2 200 kronor och Uppsala med knappt 2 000 kronor. Detta kan ställas mot Gotlands län där nätkonsumenterna endast spenderat cirka 1 400 kronor en genomsnittlig månad.
– Även om det finns dem som vill tro att det är stora skillnader mellan personer som är bosatta på landsbygd och storstad så är vi trots allt rätt lika. Det finns dock några regionala skillnader, till exempel att storstadsbor handlar mer från Storbritannien och landsbygdsbor från Kina. Dessutom skiljer sig drivkrafterna, då främsta orsaken till att e-handla på landsbygden och i mindre städer är att produkten helt enkelt inte finns att tillgå, medan ökad bekvämlighet är en vanligare orsak i storstäderna, säger Postnord Sveriges e-handelsexpert Arne Andersson.
Variationen vad gäller andelen som har e-handlat i respektive län är generellt lägre än e-handelskonsumtionen per person, men även här återfinns Gotland på en låg nivå. Även Halland, Kronoberg och Värmland präglas av att en lägre andel konsumenter har e-handlat i genomsnitt per månad. En delförklaring är ålderssammansättningen i länet. Enligt Statistiska centralbyrån har Gotland den äldsta medelåldern av de svenska länen, och äldre handlar generellt mindre på nätet än yngre. Även inkomstskillnader mellan regionerna kan ha en viss påverkan.
I Norrbotten är det enligt statistiken 66 procent av befolkningen som e-handlar.