– Förra gången startade vi planeringen av SM-veckan två och ett halvt år innan. Det visade sig räcka, säger Jörgen Hult, kommunikatör vid Piteå kommun.
Under fredagsmorgonen deltog han vid företagarnas frukostmöte i Småstaden där besökarna fick en hint om att i januari eller mars år 2022 kommer SM-veckan tillbaka till Piteå. Det kan bli en bra affär för näringslivet.
– 2016 omsatte SM-veckan 5,9 miljoner kronor. Av det var 3,4 miljoner kronor köp av tjänster hos de lokala företagen, resterande gick till föreningslivet i Piteå, säger Jörgen Hult.
Spinnoff-effekten på näringarna i Piteå blev 21,7 miljoner kronor. Antalet gästnätter blev 3 000. Antalet besök 78 000.
– Och det skrevs cirka 3 000 artiklar där det räknats fram ett mediavärde på 87 miljoner kronor, säger Hult.
Och om något år spänns bågen inför SM-veckan år 2022. Piteå kommun pratar ihop sig med Luleå och Boden som ska arrangera veckan två år före Piteå.
– Det finns synergier att hämta där de drar nytta av vår vecka 2016, och där vi kan dra nytta av deras vecka, säger Hult.
Det är inte fastställt hur många idrotter som kommer. Det beror på vilka specialförbund som ansöker hos Riksidrottsförbundet om att få arrangera sin SM-vecka i Piteå.
– Sveriges television har sagt att det inte är något självändamål att ha 30-35 idrotter. Det är bättre att säkra kvalitén på de idrotter som kommer, att ha ett bra arrangemang, säger Hult.
Under SM-veckan 2016 tog Piteå patent på att sälja vita mössor som var entrébiljetter och det blev succé. Det föranledde dagens moderator Fredrik Nilsson att fråga om han kunde använda 2016 års mössa till nästa SM-vecka.
– Nej. Du får köpa en ny, svarade Jörgen Hult.