Så många förare kör trötta

Fyra av tio bilister ger sig ibland ut på vägarna trots att de vet med sig att de är för trötta för att vara säkra förare. Det visar en ny undersökning av försäkringsbolaget If.

Utbredningen av trötthet och sömnbrist blir allt större rent generellt i samhället. (Arkivbild)

Utbredningen av trötthet och sömnbrist blir allt större rent generellt i samhället. (Arkivbild)

Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

PITEÅ2019-04-04 08:39

Trötthet och sömnighet bakom ratten är en vanlig orsak till olyckor i trafiken. Värst är det bland småbarnsföräldrar, där över varannan ibland säger sig köra bil trött.

I mellan 10 till 40 procent av olyckorna på svenska vägar bedöms trötthet ha varit en bidragande orsak, enligt Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI). Förartrötthet är därmed ett trafiksäkerhetsproblem ungefärligen i samma storleksordning som rattfylleri.

Utbredningen av trötthet och sömnbrist blir också allt större rent generellt i samhället. I SCB:s senaste nationella folkhälsoundersökning, från 2016/2017, uppgav 23 procent av männen och 33 procent av kvinnorna att de hade sömnbesvär – att jämföra med de 14 respektive 21 procent som sade sig ha besvär med sömnen för tjugo år sedan.

Enligt If:s undersökning tar också många med sig den tröttheten in i bilen.

– En trött förare är en osäker förare. Ändå tar många betydligt mer lättvindigt på trötthet än exempelvis alkoholpåverkan, trots att det i båda fallen leder till försämring av körbeteendet, säger Irene Isaksson-Hellman, trafiksäkerhetsforskare på If.

Värst ser det ut bland småbarnsfamiljer där så många som 55 procent svarar att de ibland kör trots att de egentligen är för trötta.

– Det är klart att småbarnsföräldrar i många fall har långt ifrån normala sömnvanor i tillägg till en ofta stressig vardag. Då bör man tänka sig för en extra gång innan man ger sig ut i trafiken, fortsätter Irene Isaksson-Hellman.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!