Trötthet och sömnighet bakom ratten är en vanlig orsak till olyckor i trafiken. Värst är det bland småbarnsföräldrar, där över varannan ibland säger sig köra bil trött.
I mellan 10 till 40 procent av olyckorna på svenska vägar bedöms trötthet ha varit en bidragande orsak, enligt Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI). Förartrötthet är därmed ett trafiksäkerhetsproblem ungefärligen i samma storleksordning som rattfylleri.
Utbredningen av trötthet och sömnbrist blir också allt större rent generellt i samhället. I SCB:s senaste nationella folkhälsoundersökning, från 2016/2017, uppgav 23 procent av männen och 33 procent av kvinnorna att de hade sömnbesvär – att jämföra med de 14 respektive 21 procent som sade sig ha besvär med sömnen för tjugo år sedan.
Enligt If:s undersökning tar också många med sig den tröttheten in i bilen.
– En trött förare är en osäker förare. Ändå tar många betydligt mer lättvindigt på trötthet än exempelvis alkoholpåverkan, trots att det i båda fallen leder till försämring av körbeteendet, säger Irene Isaksson-Hellman, trafiksäkerhetsforskare på If.
Värst ser det ut bland småbarnsfamiljer där så många som 55 procent svarar att de ibland kör trots att de egentligen är för trötta.
– Det är klart att småbarnsföräldrar i många fall har långt ifrån normala sömnvanor i tillägg till en ofta stressig vardag. Då bör man tänka sig för en extra gång innan man ger sig ut i trafiken, fortsätter Irene Isaksson-Hellman.