Så löste personalen grönsaksbristen

Sju skolor, fyra förskolor och delar av äldreomsorgen fick inga färska grönsaker levererade till lunchen på tisdagen.

När leveransen av grönsaker var förstörd var kökspersonalen kreativ och ordnade varma grönsaker eller så fanns det kvar sedan tidigare. (arkivfoto)

När leveransen av grönsaker var förstörd var kökspersonalen kreativ och ordnade varma grönsaker eller så fanns det kvar sedan tidigare. (arkivfoto)

Foto: Maria Johansson

PITEÅ2018-04-24 17:44

Leverantören av mat till Piteås skolmatsalar gjorde misstaget på måndagen att frysa mat som skulle varit kyld. Det gjorde att gurka, tomater och sallad blev förstörda.

Dagen efter har Helena Lundberg, chef för måltidsservice, gjort en inventering och tagit reda på konsekvenserna av felhanteringen.

– Vi har sett att de skolor och förskolor som blev drabbade löste grönsaksfrågan till lunch genom att servera varma grönsaker eller ta av vad som fanns kvar av färska. Skulle de varit exempelvis rivna morötter blev det varma frysta i stället.

Vid exempelvis Pitholmsskolan fanns det grönsaker kvar sedan tidigare som kunde serveras till lunchen.

Matleveranserna sker en till två gånger i veckan.

– Vi försöker att minimera leveranserna för att slippa tunga transporter på skolgården, säger Lundberg.

På tisdagen gjorde leverantören en extra utkörning med nya färska grönsaker.

– De beklagade det som hänt.

Hon fick inga samtal från matsalarna vid händelsen.

– Nej inte jag, men det kan hända att man ringt till sin enhetschef för att påtala misstaget.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om