Rustning av ångbåtskaj läggs på is

Gamla stigar och vandringsleder i Mellanström ska rustas. Däremot läggs återuppbyggnaden av ångbåtskajen i Kasker på is.

Piteå2006-02-01 00:00
- Det finns en massa gamla övervuxna vägar, leder och stigar som glömts. Dem vill vi hitta igen och rusta, säger Sture Söderberg, ordförande i Mellanströms intresseförening.<br /><br />83-årige Helge Lindahl har lovat hjälpa till som stigfinnare.<br /><br />- Han är den ende som minns hur vandringslederna gick förr i tiden, berättar Söderberg.<br /><br />Byns intresseförening kommer att lägga en hel del krut på arbetet.<br /><br /><h3>Ordentligt jobb</h3>- Det här ska göras ordentligt. Vi ska röja upp och bygga fikaplatser.<br /><br />Däremot skjuts den tänkta återuppbygganden av gamla ångbåtskajen i Kasker på framtiden.<br /><br />- En sådan blir ganska kostsam och omfattande. Kajen var timrad med stora stenkistor. I dag finns spår av den gamla ångbåtskajen kvar men varje år försvinner mer och mer.<br /><br />Mellanström hade först via kommunen sökt bidrag hos länsstyrelsen men ansökan har kallats tillbaka.<br /><br /><h3>Startade 1886</h3>- Möjligen borde ett sådant projekt omfatta alla gamla kajer i Storavan, Uddjaur och Hornavan. Hoppas att någon annan kan ta sig an uppgiften.<br /><br />Båttrafiken startade 1886 och gick från Avaviken ändå till Skeut utanför Arjeplog. Även Hornavan trafikerades upp till Jäckvik.<br /><br />Ångbåtarna seglade fram till 1935 då vägen mellan Arjeplog och Slagnäs invigdes.<br /><br />- Båtarna var ganska stora. De rymde ett 50-tal personer. Många åkte med dem. Vattenvägen var ju den bästa. Ibland fick båten vända i Skeut och åka tillbaka för att hämta upp alla som inte fick plats, minns Helge Lindahl.<br /><br /><h3>Starka strömmar</h3>Strömmarna i sjösystemet var på den tiden både större och starkare.<br /><br />- En tvåhästars utombordare orkade inte. För att orka ro mot strömmen krävdes kraftiga personer.<br /><br />Vattenregleringen har gjort dagens vatten lugnare.<br /><br />Första ångbåten på Uddjaur hette Signe. Den byttes senare ut mot fartyget Karl XV.<br /><br />- Jag minns att jag som liten följde mamma och pappa till Skeut. Då fick vi promenera från Skeut och in till Arjeplog.<br /><br />Ångbåtstrafiken skildras i Svenska turistföreningens årsskrift från 1892. Då trafikerades Uddjaur av två båtar; "Signe" och "Enigheten".<br /><br />1930 ansökte J. Lundmark, Jäckvik, om 1 500 kronor i statsunderstöd för uppehållande av ångbåtstrafiken. "Ur kommunikationssynpunkt är denna trafik av stor betydelse för dessa vanlottade trakter, åtminstone tills den påbörjade vägbyggnaden Slagnäs-Kasker-Arjepluog blir färdigbyggd" skrev länsstyrelsen i ett yttrande.<br /><br />
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om