Runda av uppåt - hjälp andra

Röda korset har inlett en ny kampanj för att samla in pengar till nödhjälp. Den så kallade Runda Upp-kampanjen, som innebär att shoppingkunder avrundar klädpriset uppåt och skänker mellanskillnaden till nödhjälp, startade på torsdagen.

Piteå2006-11-24 00:00
Kampanjen är ett samarbete mellan Röda korset, modebranschen och Handel Stil. Över tusen affärer kommer att erbjuda sina kunder att skänka en slant när de står i kassan med julklappströjan.

Alla de stora klädkedjorna deltar i projektet.

Inne på HM i Piteå fanns under gårdagen tydliga skyltar om kampanjen och butikschefen Helena Holmkvist berättar att flera kunder redan skänkt pengar när de handlat.

- Vi slår in en särskild kod i kassan och summan bokförs sedan som ett bidrag till Röda korset, säger hon.

Runda av uppåt

De skänkta medlen redovisas sedan centralt från HM:s sida till hjälporganisationen. Övriga klädkedjor som är med i hjälparbetet har liknande tillvägagångssätt.

Hur går det då till att skänka pengar när man handlar?

Jo, om en vara kostar exempelvis 189 kronor kan man som kund välja att runda av summan uppåt till 190 (eller varför inte 200?) kronor. Butiken bokför då en respektive elva kronor som bidrag till Röda korset och på kvittot framgår också hur mycket som tillfallit hjälporganisationen.

"Tack från Röda korset" plus den aktuella summan står det på kundens kvitto.

Julhandeln

Kampanjen kommer att pågå hela tiden, men marknadsförs särskilt under veckorna 47 till 50, samt under veckorna 20 och 24 2007. Kampanjen ersätter de insamlingsbössor som tidigare funnits vid kassan.

Så nu kan du enkelt hjälpa nödlidande samtidigt som du handlar.

Förra året omsatte modebranschens julhandel runt sex miljarder kronor, så det blir en hel del om merparten väljer att skänka ytterligare någon eller några kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om