Roslund kliver inte av Norrbotniabanan

JÄRNVÄG. Peter Roslunds utspel under valrörelsen om hotet mot Norrbotniabanan vid en borgerlig valseger får hård kritik. Stefan Tornberg, c, och Anna Grönlund Krantz, fp, kräver Roslunds avgång från ledarrollen i projektet.

Piteå2006-09-20 00:00
Redan under valrörelsen blev det gigantiska infrastrukturprojektet ett inlägg i debatten.<br /><br />Peter Roslund, socialdemokratiskt kommunalråd i Piteå och tillika ordförande i Norrbotniabanegruppen, slog vid några tillfällen fast att miljardprojektets saga var all vid en valseger för Alliansen.<br /><br /><h3>Avgångskrav</h3>Det här mötte kritik tämligen omgående.<br /><br />Nyblivne centerriksdagsmannen Stefan Tornberg reagerade kraftigt och krävde Roslunds avgång som gruppens ordförande.<br /><br />I dag är hans inställning densamma.<br /><br />- Vi behöver en ledning som förstår att agera efter vad den här nya regeringen anser i frågan, säger Stefan Tornberg.<br /><br />- Roslund bör avgå.<br /><br />Ungefär på samma sätt resonerar folkpartiets Anna Grönlund Krantz.<br /><br />- Jag är ytterst tveksam till att Peter Roslund kan sitta kvar efter det här utspelen, säger hon.<br /><br /><h3>Lättsamt</h3>Någon ersättare har hon inte.<br /><br />- Nej, inte i dagsläget, men personligen anser jag att ordförandeskapet borde ligga på en opolitisk person.<br /><br />Peter Roslund själv tar tämligen lätt på kritiken.<br /><br />- För det första tänker jag inte självmant lämna den här posten. Dessutom har jag gjort mina uttalanden i form av socialdemokratiskt kommunalråd under en valrörelse där jag konstaterat Alliansens inställning till Norrbotniabanan, säger han.<br /><br />Han säger sig ha stöd för sina synpunkter och hänvisar till en uttalad borgerlig inställning till projektet.<br /><br />- Folkpartiet har ju flera gånger sagt att det anser satsningen för dyr och att pengarna istället ska läggas på projekt i storstadsområdena, säger Roslund.<br /><br /><h3>Folkpartimotion</h3>Något som framgår i en kommittemotion från folkpartiet, författad av Erling Bager, talesman i trafikpolitiska frågor. Där står bland annat att läsa:<br /><br />"Vi anser liksom tidigare att regeringens planer tillsammans med sina röd-gröna samarbetspartier för en Norrbotniabana saknar samhällsekonomisk grund.<br /><br />Det har även framhållits av Banverket i dess bedömningar. Norrbotniabanan bör därför utgå ur investeringsplanerna för 2004-2015. Inom planeringsramen för järnvägar frigörs därmed 3 miljarder kronor för denna period. Hela Norrbotniabanan skulle kräva investeringar i storleksordningen 20 miljarder kronor, varav merparten således skulle komma efter den aktuella planperioden."<br /><br />Peter Roslund pekar även på inställningen hos moderaterna centralt. När kommunalrådet i Boden Olle Lindström, tillsammans med partikamraten Maria Salmgren Luleå, officiellt sa sig vara för projektet, togs de två i örat av kollegan och riksdagsmannen Krister Hammarbergh.<br /><br /><h3>Inga planer</h3>- Jag har också reflekterat över att det under de åtta år som jag lett arbetet i gruppen har intresset och engagemanget för Norrbotniabanan från borgerligt håll, milt uttryckt, varit svagt, säger Roslund.<br /><br />Några planer på att följa de två kritikernas uppmaning har han därför inte.<br /><br />- Jag anser det vore bättre om dessa två tillsammans med borgerliga partikamrater i norr istället klev fram och förklarade för sina vänner centralt vikten för hela landet av Norrbotniabanans tillkomst, säger Peter Roslund.<\c><br /><br />
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!