Rollspel lär eleverna om FN

Genom att genomföra ett FN-rollspel får eleverna lära sig mer om FN och på ett mer begripligt sätt. På torsdagen samlades väl förberedda ledamöter från 14 medlemsländer i Piteå kommuns sessionssal.

Som representant för Mexiko satt eleven Anna Engman.

Som representant för Mexiko satt eleven Anna Engman.

Foto: Camilla Berglund

PITEÅ2015-02-19 17:05

Rollspelet ses som en pedagogisk metod som kan göra komplexa globala frågor mer begripliga och intressanta för eleverna. Genom att de agerar ledamöter i FN:s generalförsamling får de helt enkelt en inblick i hur arbetet fungerar och där får också lära sig förstå andra länders politik och utspel. På det här sättet får de en inblick i olika länders perspektiv i internationella förhandlingar.

På torsdagen satt elever från samhällsprogrammet på Strömbackaskolan som ledamöterna från sju u-länder och sju i-länder i sessionssalen i kommunhuset. Där försökte de i förhandlingar och debatter hitta lösningar på internationella problem och kriser.

Pålästa

– Eleverna har förberett sig i fem-sex veckor genom att läsa på om det land de tilldelats och temat för i år har legat på barn och kvinnors rättigheter samt bistånd och skuldkris. De funderar på problemen som tas upp som en representant för det land de tilldelats, förklarar läraren Jan Enström.

Det märktes att eleverna var väl insatta i sina länder men emellanåt var frågorna och diskussionerna svåra. Rollspelet som pågår i två dagar utgår från lektioner i samhällskunskap och svenska.

Utklädda

Utöver att de får lära sig om FN utanför lektionssalen på gymnasieskolan får de även retorikträning genom att tala inför varandra i sessionssalen. För att få den rätta känslan för rollspelet hade dessutom alla klätt upp sig i lämplig klädsel, i dräkter, slöjor, kavajer och andra detaljer, som återspeglade hur det skulle se ut på riktigt.

– De tycker att det här är jätteroligt. Vi har gjort det här årligen i drygt 20 års tid, säger Jan Enström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om