Rolfs tvåhjulingar – i silver och guld

Den glänser i silver när kromen gnistrar i solljuset. Snabb är den också, lite väl snabb för 50-talets tonåringar vilket fick myndigheterna att reagera. Rolfs Källgrens Silverpil av 57 års modell är i nyskick efter hundratals timmar av varsamt renoverande.

Foto: Gunnar Westergren

Piteå2017-06-20 12:12

Det är ordning och reda i Rolf Källgrens villaförråd på Trossgatan i Piteå, där en nylackad motorcykelram står uppallad i väntan på att få bensintank och övriga detaljer monterade. Nya ekrar och välputsade nav ligger prydligt i lådor vid sidan av bensintanken som väntar på lackerarens konstnärliga färgsättning.

– Det hela började för tretton år sedan då jag köpte en Puch Florida och renoverade den från minsta detalj. Sedan har detta varit mitt största fritidsintresse och jag har hunnit med en Husqvarna Rödmyra från 1951 och en Silverpil. Nu är det denna Guldpil från 1957 som plockas ihop från minsta skruv. Att sätta ihop dessa gamla motorcyklar och försöka hitta originaldelar är det roligaste med renoveringsjobbet, säger Rolf Källgren.

Silverpilen tillverkades fram till 1964 och Husqvarnafabriken hann spotta ut 11 000 motorcyklar av modellen. För att få köra motorcykel som 16-åring under denna tid fick inte vikten på hojen överstiga 75 kg. Detta gjorde att ram och bromsar blev lite väl klena för de fartresurser Guldpilens motor på 10,5 hästkrafter presterade. Olyckorna blev många och efter myndigheternas uppmaning lades tillverkningen av Guldpilen ner 1959.

Rolf kör sina blänkande rariteter med jämna mellanrum och är en flitig gäst i Badhusparken under sommarens motorkvällar.

– Silverpilen går nog kring 90 km/timmen, men så fort kör jag aldrig säger den 71-årige motorcykelentusiasten och kickar igång 175-kubikaren för en fotograferingskörning runt kvarteret.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om