Nao är programmerad för att kunna förstå och prata 20 olika språk. Den har dubbla kameror med ansiktsigenkänning och objektsigenkänning samt förmåga att uppfatta om folk är glada eller ledsna. Den kan läsa av ålder, uttrycka sig med sitt kroppspråk och den är grym på att dansa.
– Dels vill vi förbereda eleverna på en digital verklighet som är på gång och dels har vi en liten tanke om att vi i Piteå ska vara först med saker. Digitaliseringen kommer förr eller senare och att vi då hunnit testa det lite redan är väldigt givande, säger läraren Jonas Carlsson.
Jonas Carlzon har varit lärare på Strömbackaskolan sedan 2015 och gillar att jobba med utveckling. Det var hans idé att skaffa AI-roboten (Artificiell intelligens-robot) till skolans försäljnings- och serviceprogram.
– I klassrummet lär vi oss hur den fungerar och hur man programmerar den. Jag har visat lite enkelt hur systemet fungerar och testat alla funktioner som den har. Eleverna har fått komma med idéer på hur vi skulle kunna använda Nao i projekt med butiker.
Idén om att skaffa en AI-robot kom till Carlzon efter att han fått ett stipendium för sitt arbete under pandemins distansstudier.
– När pandemin kom så blev det mycket distansundervisning, vilket jag tyckte var väldigt tråkigt. Jag ville göra något annorlunda så jag testade att bjuda in eleverna till en virtuell plattform där vi hade lektioner på ett nytt sätt.
Carlzon fick sedan höra talas om AI-roboten Nao och bestämde sig för att beställa den för sina stipendiepengar.
– Jag tänkte att det skulle vara intressant att jobba med den sortens teknik. Digitaliseringen påverkar handeln och hela samhället, det är något som är på gång.
Försäljnings- och serviceprogrammet på Strömbackaskolan har fått nationell uppmärksamhet för deras arbete med digitala verktyg.
– Det är inte så många andra skolor i Sverige som jobbar med det vi jobbar med, jag tror att vi ligger ganska långt fram när det gäller att arbeta med digitala verktyg.
Framför allt vill Carlzon att projekt som dessa ska få undervisningen att kännas meningsfull och rolig.
– Jag brinner för att eleverna ska få motivation och att de ska utvecklas, för mig känns det viktigt att jobba på lite nya sätt.