Riskfylld skoteråkning vid rälsen

Den snörika vintern har lockat många skoteråkare att ta ut svängarna för att hitta nya utmaningar. Men utmed järnvägsspåren medför skoterkörningen stora säkerhetsrisker.

De stora mängderna snö har lockat fler än vanligt att välja rutter utanför skoterlederna. En ny trend är att köra tätt intill eller till och med korsa järnvägsspåren.

De stora mängderna snö har lockat fler än vanligt att välja rutter utanför skoterlederna. En ny trend är att köra tätt intill eller till och med korsa järnvägsspåren.

Foto: Fredrik Hjerling

PITEÅ2015-03-06 12:26

Hittills i vinter har järnvägsteknikerna på Strukton rail märkt av en markant ökning av skoterkörning utmed Pitebanan och Stambanan. De stora mängderna snö har lockat fler än vanligt att välja rutter utanför skoterlederna, och en ny trend är att köra tätt intill eller till och med korsa järnvägsspåren. Det här innebär stora säkerhetsrisker som alla kanske inte är medvetna om.

Hög hastighet

– Tågen kommer i väldigt höga hastigheter och när tåget väl blir synligt, så kan det redan vara för sent. Man kan tro att det ska höras när ett tåg kommer, men de kör väldigt tyst. Särskilt så här års då ljudet dämpas av snön, säger Jan Lundgren, arbetschef på Strukton rail.

Fyra meter

I och med de stora säkerhetsriskerna i spårmiljön gäller också stränga säkerhetsregler för hur nära järnvägsspåret det är tillåtet att vistas. Det så kallade spårområdet sträcker sig fyra meter utanför spåren. Inom spårområdet får ingen befinna sig som inte har tillstånd och särskild utbildning i järnvägssäkerhet, till exempel järnvägstekniker.

– Vi som jobbar på järnvägen följer väldigt strikta säkerhetsregler. Exempelvis arbetar vi aldrig ensamma på spåret. Vi är alltid minst två ute och då har en till uppgift att varna för annalkande tåg, säger Jan Lundgren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om