- Jag fick frågan om jag ville vara med och hjälpa till lite grann rent allmänt. Efter ett tag kom vi in på Arn-spåret. Det handlar om att vara kontakt-generator, lobby-marknadsföring kan man kalla det.
Bred lansering
Riklund kommer att jobba med att attrahera annat näringsliv, bland annat turism-branschen, av tillfället som ges när man producerar film. Det handlar om att använda filmens pr-värde och se det hela som en marknadsplats.- Det är ju ett stycke fiction-historia. Mycket handlar om hur nuvarande Sverige skapas. Då tycker man att det finns ett rimligt skäl att näringen i Sverige använder den här bilden av landet, Arn-produktionen. Den kommer att lanseras jättebrett.
Ett första steg blir att finnas på plats på filmfestivalen i Cannes den 20-21 maj där det blir en "en stor reception" för olika intressenter där Tomas Riklund blir en av de som jobbar med kontaktskapandet.
- Då bjuder man in ett stort antal köpare och andra. Man ska försöka jobba upp ett intresse. Det här är en del i att filmen ska bli en del i upplevelseindustrin. Det här blir Nordens största mediaproduktion med en etablerings- och reklambudget som är ganska stor.
Fantastisk produkt
Tomas Riklund är imponerad av de korta scener han hunnit se på ett tidigt klippstadium. Riklund ser Arn-filmerna som "en fantastisk produkt" att jobba med.- Böckerna har ju funnits ett antal år. Man har filmat i Marocko och nu flyttar produktionen till Sverige. Första filmen har premiär 2008. Produktionstiden löper till 2010 och parallellt med filmerna gör man en tv-serie. "Graviditetsperioden" är väldigt lång. Det är världens läge.
Ett intensivt "mötande" väntar under våren. Hur länge han kommer att jobba med filmen vet han inte. Det finns inget tidsbundet kontrakt.
- Fram till maj. Vi får väl se hur det går i Cannes. Jag kanske ramlar i älven eller havet.
Varför vill de ha Tomas
Riklund?
- Därför att han är så himla duktig. Nej, det är ju kontakter.