Revolutionerande hantering av trävaror

Shorelink tar ett stort steg mot framtiden. Ett nytt digitaliserat system för sågade trävaror lämnar papper och penna i det förflutna.

Shorelink (Arkivbild).

Shorelink (Arkivbild).

Foto: ShoreLink

Piteå2024-03-17 12:30

Den nya teknologin ska redan ha fått många positiva effekter. I sitt pressmeddelande skriver Shorelink att tekniken bland annat ger bättre service till kunder, höjd kvalitet i servicen samt minskad klimatpåverkan. 

– Vi är glada att kunna höja servicen till våra kunder, säger vd:n Peter Mörtlund. 

I dagsläget skannas paketen både när de anländer till hamnen och när de lämnar. På så vis får truckföraren exakt information om vart paketet ska lagras innan det ska lastas. Skanningen är minutiös och innebär att paketet även skannas innan de sedan lastas igen. Sedan dess att hanteringen digitaliserades för ett år sedan har inte ett enda paket missats att hanteras. 

– Även arbetsmiljön har blivit mycket bättre. Säkerheten höjs eftersom ingen behöver vistas ute och klättra på stegar för att identifiera paketen, säger Amanda Uvén, logistikchef Piteå. 

– Även om vi varit igång med systemet en kortare tid än Skellefteå märkte vi snabbt att det var lättare att hjälpa våra kunder lättare i deras ärende, säger Anders Eriksson, projektledare Piteå som ansvarat för införandet av digitaliseringen hos Shorelink. 

Förutom de positiva fördelarna rent operativt har det digitaliserade systemet även en mindre inverkan på miljön. Genom bättre planering och kontroll av virkespaketen har både körsträckorna och antalet lyft minskat, vilket resulterat i mindre slitage på maskiner och har därför även en mindre klimatpåverkan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!