- Man ska sälja när man är på topp, resonerar vd Erik Brännström.
Lagom till 20-årsjubileet föll konstellationen Ohlsson/Brännström för företaget Resias locktoner - och i veckan blev ägarbytet ett faktum.
- Men i stort kommer inte kunderna att märka någon förändring. Personalen blir kvar, företagsnamnet och säljupplägget bibehålls också intakt, säger Christer Ohlsson.
Stor kedja
Det är en stor kedja som vuxit fram i Resesäljarnas spår under två decennier.Nio byråer finns utspridda i Piteå, Luleå och Boden, i Skellefteå, Umeå, Övik, Sundsvall/Birsta samt Gävle. Dessutom finns en franchisebyrå verksam i Älvsbyn.
350 miljoner kronor omsattes under fjolåret - vilket är det bästa resultatet någonsin.
Totalt finns det 60 anställda som nu byter arbetsgivare, åtminstone på pappret.
Utökade domäner
Personalen i Piteå andades på onsdagen både tilltro och optimism över den affär de precis fått kännedom om.- Vi ser ingen dramatik i ägarbytet. Resia är ett snarlikt privatägt reseföretag med samma inriktning och detta kan snarare stärka vår position, menar Lena Forsberg.
Resia, med södra- och mellansverige som huvuddomäner, ökar nu sitt revir till även landets norra regionen, och spär på antalet resebyråer till totalt 58.
Prislappen för köpet vill ingendera part avslöja.
Christer Ohlsson kommer att stanna kvar i koncernen som regionchef för Norrland.
Erik Brännström drar sig tillbaka med vissa mindre konsultuppdrag kvar.