Resecentrum het fråga – drog folk till sista plats

Placeringen av Norrbotniabanans resecentrum är livligt debatterad. Inte minst på sociala medier har diskussionernas vågor en längre tid gått höga huruvida ett resecentrum ska placeras i centrum eller i Lomtjärn.

Norrbotniabanan närmar sig Piteå och det lokala engagemanget är stort. Kvitto på det var det välbesökta seminariet på Kaleido på onsdagen. (Arkivbild)

Norrbotniabanan närmar sig Piteå och det lokala engagemanget är stort. Kvitto på det var det välbesökta seminariet på Kaleido på onsdagen. (Arkivbild)

Foto: Blir det byggstart? Nya medel avsätts för att lobbyarbetet kring Norrbotniabanan ska kunna fortsätta.

Piteå2022-06-16 11:54

När Piteå kommun bjöd in medborgarna till ett fullsatt Kaleido onsdagkväll var det dock främst för att sprida kunskap.

Experter hade bjudits in, där Henrik Andersson från Sweco medverkade digitalt och fokuserade på Norrbotniabanans potential. 

– Cirka 3 000 personer pendlar mellan Piteå och Luleå och eftersom städerna räknas till samma arbetsmarknad skulle ännu mer utbyte mellan städerna ske då det bara kommer att ta en halvtimme med tåget, säger han.

De första externa tågstationerna i Sverige byggdes i mitten på 90-talet och ligger mellan 1,5 och 4 kilometer utanför städerna. Lomtjärn är 2,5 kilometer utanför Piteås stadskärna. Mats Améen från Trivector berättade om för- och nackdelar med externa resecentrum.

– Fördelarna är att färre störs av tågbuller och det är färre intressen utanför tätort som kan skapa konflikter. Nackdelarna är att resandet blir cirka 30 procent lägre än vid centrala stationer, större andel som måste ta bil till stationen och det är svårt att ordna attraktiv bussmatning, säger han.

Kommunchef Andreas Lind berättade att arbetet nu rivstartar med en ny medarbetare vid rodret. Han välkomnade Staffan Lundberg, som är ny samordnare för kommunens arbete med Norrbotniabanan.

– I och med regeringens klartecken är tiden mogen att lägga in ytterligare växlar i detta jätteprojekt, säger Andreas Lind.

I slutet av 2023 börjar planeringen men innan dess ska kommunen förklara för Trafikverket vad man vill och hur man vill ha det. Fördjupade översiktsplaner för Norrfjärden och sörcentrumområdet ska tas fram.

– Exempelvis var kommer Piteå att växa? Tror vi på Norrfjärden? Då ska vi beskriva tydligt hur vi vill ha det för att få en station där. Vad ska vi göra med gamla banområdet? Hur ska vi behålla vattenspegeln?

Att det bland deltagarna fanns ivriga förespråkare både för centrum men framför allt Lomtjärn visade sig vid frågestunden.

– Vi Piteåbor vill inte ha 40–60 godståg dundrande genom stan, säger en deltagare.

– Utredningen har visat att det är bättre med ett centralt läge så det känns konstigt att dra banan utanför stan, säger en annan.

Diskussionerna kring Piteås resecentrum lär fortsätta. Tillfälle kommer att finnas under Stora Nolia då Trafikverket, Norrbotniabanegruppen och Piteå kommun är på plats.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!