Rena semestern för isbrytarna

Det råder mycket lindriga isförhållanden längs den svenska Norrlandskusten sedan stormen Ole, så lindriga att isbrytarna knappt behövs. Det är bara till och från hamnen i Karlsborg som det finns behov av isbrytarassistans.

Isbrytaren Ale på väg mot nya uppdrag, förmodligen på finska sidan av Bottenviken. Detta sedan det milda vädret efter stormen Ole, som rensade bort i stort sett all havsis, inneburit att isbrytarassistans helt enkelt inte behövs längs Norrlandskusten.

Isbrytaren Ale på väg mot nya uppdrag, förmodligen på finska sidan av Bottenviken. Detta sedan det milda vädret efter stormen Ole, som rensade bort i stort sett all havsis, inneburit att isbrytarassistans helt enkelt inte behövs längs Norrlandskusten.

Foto:

PITEÅ2015-02-20 22:56

Som PT berättade igår, är det i princip isfritt i hela Piteå yttre skärgård. Samtidigt konstaterar Sjöfartsverket att det lågtrycksbetonade vädret fortsätter med för årstiden mycket varma temperaturer. Och stormen Ole, som passerade landet för två helger sedan, rensade i stort sett den svenska Norrlandskusten från den havsis om dittills bildats – något som sedan bara fortsatt.

Värre på finska sidan

Ett intensivt blåsande i kombination med mycket varma temperaturer har gjort att behovet av isbrytare i stort sett uteblivit. Det är i stort sett bara de finska hamnarna i Bottenviken som är i behov av hjälp.

– På svenska sidan är det i stort sett endast Karlsborg längst i norr som för tillfället har assistansbehov, säger Tomas Årnell, isbrytardirektör vid Sjöfartsverket.

De ihärdigt hårda sydvästliga vindarna har däremot medfört kraftig ispress i inloppet utanför Kemi och Uleåborg på finska sidan.

– Trafiken har till och med fått stoppas under något dygn där, då förhållandena varit särskilt besvärliga. För tillfället löper dock trafiken i stort sett utan förseningar med hjälp av såväl svenska som finska isbrytare, säger Årnell.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om