- Folk väljer webben eller gratistidningar. Men i vårt spridningsområde handlar det även om så enkla orsaker som att befolkningen faktiskt minskar, förklarar Lilja, som också tror att hushållen många gånger har en slags "mediebörs".
- I den ingår tv, tidningar och internet. Eftersom tv-utbudet, efter digitaliseringen, blivit dyrare så har en del valt bort tidningsprenumerationen. Dessutom ökar antalet ensamhushåll. De är generellt sett inte prenumeranter i samma utsträckning som övriga.
Så i själva verket är det faktiskt fler än någonsin tidigare som regelbundet läser Piteå-Tidningen.
- Det känns fantastiskt roligt. Förtroendet är stort för det vi gör, säger Lilja.
- Piteå-Tidningen med sin närhet spelar en fortsatt viktig roll för våra läsare.
Matti Lilja säger sig bli sporrad av utmaningen att ytterligare försöka anpassa PT efter läsarnas önskemål och krav.
- Vi ska göra en så bra tidning som möjligt där vi når våra läsare via prenumerationer, lösnummer och webben.
- Vi kommer att göra vad vi kan, säger Lilja.
Mats Ehnbom, vd på Norrbottens-Kuriren, konstaterar:
- Inga roliga siffror för vår del. Det kan ingen påstå. Även om de var väntade.
Norrbottens-Kuriren har sanerat bort största delen av sina rabatterade abonnemang.
- En medveten strategi för att få en sundare och mer hållbar upplaga. Sådana drastiska förändringar får naturligtvis konsekvenser för upplagan.
- Papperstidningen kommer att finnas kvar inom överskådlig tid. Snart kommer vi även ut i tabloidformat. Det stärker vår konkurrenskraft. Likaså ökar läsningen på vår webb med 20 - 30 procent.
Trots att NSD tappar mest är tidningen fortfarande störst i Norrland med en daglig upplaga på 38 200 exemplar.
Haparandabladet är kärringen mot strömmen i den svenska tidningsbranschen. Den tvåspråkiga tidningen ökade faktiskt sin upplaga med 200 exemplar under 2007.