Rekord i patent

Dieselhybrider är en av många tekniska satsningar som Peugeot-Citroën, PSA, vill skydda med olika patent.

Dieselhybrider är en av många tekniska satsningar som Peugeot-Citroën, PSA, vill skydda med olika patent.

Foto: PSA

Piteå2009-04-30 06:00
n Det ligger mängder av patenterade konstruktioner och lösningar bakom varje ny bilmodell. Enbart under 2008 lämnade franska Peugeot-Citroën, PSA, in 961 stycken ansökningar om patent. Det är andra året i följd som bilföretaget lämnar in flest patentansökningar av alla företag i Frankrike. Fjolårets ansökningar var framför allt kopplade till fyra huvudområden:
n Vidareutveckling av förbränningsmotorer för bensin- och dieseldrift.
n Framtagandet av and-ra generationens start- och stopteknologi.
n Framtagandet av en dieselhybridbil.
n Utveckling av elbilar, plug-in-hybrider och nollutsläppsbilar.
Under 2008 investerade PSA Peugeot-Citroën 2,1 miljarder Euro i forskning och utveckling, vilket motsvarar drygt fem procent av företagets omsättning.
n Trodde du att det bara är 18-åriga motorfantaster som pimpar sina bilar? Så är det inte - men när äldre och mer förmögna bilägare fixar sina bilar kallas det för styling. Nu presenterar AMG ombyggnadssatser för de tyska direktörernas favoriter: Mercedes lyxmodeller S-klass och CL-klass.
Innehållet i ombyggnadssatserna skiljer sig inte särskilt mycket från det som finns i andra bilfixarkit: liksom för många 18-åringar handlar det om större spoiler med större luftintag, bredare fälgar med större diameter och annorlunda design samt vingar att montera bak på bilen. AMG erbjuder också ventilerade skivor till framaxeln med silverfärgade bromsok. Invändigt rör det sig om perforerade metallpedaler, fräckare rattar i trä och läder samt designade velourmattor. Men ombyggnadssatserna är inte billiga - en sats kostar mellan 60 000 och 80 000 kronor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om