Reklam-tv går hem i länet

Hellre lättsamma underhållningsprogram och dokusåpor än tunga SVT-dokumentärer. Så resonerar norrbottningarna när de sitter i tv-soffan om kvällarna, visar en färsk Sifo-undersökning.

PITEÅ2008-08-12 06:00
Många tycker att de reklamfinansierade tv-kanalerna bara pumpar ut så kallade förströelseprogram utan något djup, men det verkar vara precis det som faller norrbottningarna i smaken.
Ungefär 70 minuter om dagen tittar den genomsnittlige norrbottningen på någon av de kommersiella kanalerna och det är den fjärde högsta siffran i landet.
Listan toppas av Västernorrlands län som även toppar ligan över mest tv-tittande i allmänhet med sina 135,4 minuter. 74,1 av dessa ägnas åt de kommersiella kanalernas utbud.
Reklampauser stör inte
Att program på de icke-statligt ägda tv-kanalerna regelbundet avbryts av reklampauser verkar inte störa svenskarna särskilt mycket.
Siffrorna från Sifo visar nämligen att invånarna i alla län lägger mer tv-tid på kommersiella kanaler än på SVT.
Kalmar trognast
De trognaste public service-anhängarna finns dock i Kalmar län där drygt en timme om dagen ägnas åt de licensfinansierade kanalerna.
I Norrbotten är siffran 58,4 minuter.
Sifo-undersökningen bygger på de svar man fått av 43 000 personer runt om i Sverige i åldrarna 15-79 år.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om