Den avmattning i den lokala annonsmarknaden som varit tydlig under ett antal år bröts 2005. Den positiva utvecklingen fortsatte under 2006 och även prognosen för 2007 ser positiv ut.
Annonsvolymen ökade annonsintäkterna med 1,5 miljoner kronor, till 36 015 miljoner kronor jämfört med år 2005. Noterbart är att intäkterna från webbtidningen ökade kraftigt under fjolåret, något som dock skedde från en mycket låg nivå.
- Konjunkturen är uppåt just nu men det är viktigt att ha en bra ekonomi för att kunna klara sämre tider, säger vd Matti Lilja.
Finns det några konkreta satsningar inplanerade?
- Det är inte klart än exakt vilka satsningar som kommer att göras, säger han.
Upplageintäkterna minskade något, från 33 250 till 33 097 kronor.
Investeringar
Investeringar gjorda under 2006 uppgår till cirka 1 miljon kronor och utgörs i huvudsak av nytt ventilationssystem, ny entre, datainvesteringar och kontorsinventarier.Antalet anställda i koncernen var 98 och i moderbolaget 49.
Fortsatt kostnadsjakt, samarbeten med andra aktörer och effektivisering i kombination med utveckling av nya intäktskällor kommer att fortsätta prägla företaget, skriver man i årsredovisningen.
- Det viktigaste för oss är att våra läsare är nöjda med oss. Piteå-Tidningen är en tidning som präglas av både tradition och nya initiativ, säger PT:s styrelseordförande Lars V Granberg.
Aktieutdelning
I sitt förslag till disponering av vinstmedlen föreslår styrelsen att 100 kronor per aktie ska utdelas; det är samma utdelning som förra året.Piteå-Tidningens upplaga 2006 beräknas vara 17 300 exemplar, en minskning med 300 ex jämfört med året innan.
Webbtidningen slog nytt besöksrekord under fjolåret med 28 000 unika besökare under en vecka.