Ulf Strömbäck driver en verksamhet få sysslar med i Sverige.
– När jag startade 1989 fanns 100 regummeringsverkstäder. Idag är vi kanske fem som håller på, säger Strömbäck, som startade Regus på den plats ÖAB nu ligger. 1992 flyttades verksamheten till Fläktgatan sedan han och Bilhallens ägare, Lotta Johansson, köpt konkursade Piteå bilfrakts lokaler. Nu har han sålt sin del till Klar Invest.
Nu flyttas verkstaden från Backen till åkeriföretaget Burlinks före detta lokaler vid Mejselvägen på Öhns industriområde. Flytten sker mitt under semestern när de sju anställa är lediga.
– Vi gör det för att Backen alltmer utvecklats som handelsområde där bland annat kommunen har önskemål om att jag flyttar. Men jag känner mig absolut inte bortkörd. Det här blir bra för oss, säger Ulf Strömbäck, som har hjälp av Ulf Hövik från Bandag som hjälper till med att installera den nya utrustningen i Öjebyn.
På Backen hade han 750 kvadratmeter verkstad, med begränsade utrymmen utomhus. Lokalerna i Öjebyn är lika stora, men Strömbäck anser att det ändå blir bättre.
– I Öjebyn får vi större lagringsytor, en verkstad med bättre utrustning och arbetsmiljö, säger Ulf Strömbäck, som förklarar att 5000-6000 gigantiska däck flyttas till Öjebyn.
Plus all utrustning. Idag är det mesta på plats.
Ulf Strömbäcks bolag är specialiserat på att regummera däck för tunga fordon. Marknaden sträcker sig från Uppsala upp till Kiruna. Företaget har gummiverkstad i Sundsvall och filial i Borlänge.
– Vi åker runt till gummiverkstäder och hämtar upp däck. Avtalen går ut på att vi köper däcket och lämnar sedan tillbaka det till däckfirman som betalar oss, säger Regus ägare.
Hälften av försäljningen på drygt 17 miljoner kronor sker i samarbete med de tre stora däckkedjorna i Sverige; Däckteam, First Stop och Däckpartner.
Regummering av däck går ut på att svarva ned orginaldäcket, lägga på en ny slitbana där däcken i slutändan av tillverkningen hamnar i en jättelik tunna där de vulkas i hög värme.
Regus i Piteå tillverkar cirka 5000 lastbilsdäck och 1500 traktordäck per år.
– Den nya verkstaden gör att vi får kapacitet att köra 10 000 däck per år. Vi hoppas attt vi kan nå dit, säger Ulf Strömbäck.
Han pekar på att åkerierna som alltid ser till kostnader, har pengar att tjäna på att köra regummerat.
– Ett nytt lastbilsdäck kostar kring 5000. Ett regummerat däck kostar hälften och har samma kvalitet. Det blir stora pengar för åkerier med många bilar, säger Regus ägare.